Mezi kýčem a akademií. Chromolitografie ve službách reklamy a umění
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023442%3A_____%2F20%3AN0000024" target="_blank" >RIV/00023442:_____/20:N0000024 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Mezi kýčem a akademií. Chromolitografie ve službách reklamy a umění
Popis výsledku v původním jazyce
Výstava poprvé představuje chromolitografii v celé škále jejích projevů a na příkladech nejlepších tisků významných litografů a litografických ústavů působících v Čechách, zejména Habel, Haase, Fuchs, Pick, ale i v zahraničí. Chromolitografie byla v době své slávy – v druhé polovině 19. století – exkluzivní a náročnou technikou vícebarevného soutisku, využívajícího principu sčítání barev a optického efektu tiskového bodu. Rozložení obrazu na drobný rastr, umožňující plynulé přechody barev a měkkou modelaci, předurčilo výraz chromolitografických tisků, pro něž je charakteristické iluzivní pojetí a specifický vizuální jazyk. Role chromolitografie se v průběhu jejího vývoje proměňovala od reprodukční techniky s ambicemi takřka imitovat malířská díla přes její využití jako svébytného média na poli reklamy až po ryze služebnou funkci jak v exaktní vědecké ilustraci, tak v podobě často esteticky pokleslých užitkových merkantilních tisků, které chromolitografii přinesly pejorativně vnímané označení barvotisk. Právě tento aspekt v uměleckohistorických disciplínách na dlouhou dobu neprávem deklasoval výjimečná díla – zejména reklamní plakáty, ale i diplomy či kalendáře –, která touto mimořádně náročnou technikou vznikla. Do pozornosti badatelů se chromolitografie dostávaly až v poslední třetině 20. století v souvislosti s proměnou paradigmatu klasické hierarchizace umění vysokého a nízkého a díky rozmachu interdisciplinárních studií vizuální kultury zhodnocujících její umělecky nekanonické a okrajové projevy včetně reklamy. Současně ovšem vzrůstá zájem o problematiku komercionalizace a také demokratizace umění, jež je v souvislosti s chromolitografií coby původně především technikou k reprodukování malířských děl bezprostředně spjata. Chromolitografie umožnila šířit jedinečná umělecká díla podstatně širšímu publiku, nelimitovanému společenskou, vzdělanostní či jinou exkluzivitou, a otevřela tak otázky hodnoty originálu i devalvace umění.
Název v anglickém jazyce
Between Kitsch and High Art. Chromolithography in Advertising and the Arts
Popis výsledku anglicky
This exhibition shows chromolithography in the full range of its manifestations, using examples of the best prints by the important lithographers and lithographic institutes operating in the Czech lands, such as Habel, Haase, Fuchs and Pick, as well as works from abroad. At the height of its fame – in the second half of the 19th century – chromolithography was an exclusive, sophisticated technique of multi-color registration, using the principle of color addition and the optical effect of the dot. The distribution of the image into a small grid, allowing for smooth coloring transitions and soft modeling, predetermined how chromolithographic prints expressed their content, an expression characterized by the concept of the illusive and by their own special visual language. During its development, the role of chromolithography changed from a reproduction technology with the ambition to look as much as possible like painting, to its use as an independent medium in advertising, to a purely service function, both in exact scientific illustrations and in the “cheap and cheerful” commercial multi-color prints due to which chromolithography, then called “chromo”, got its bad reputation. Because of this aspect, for a long time art historical disciplines unjustifiably downgraded the exceptional works created through this extremely demanding technique, in particular advertising posters, diplomas and calendars. Chromolithography became a focus of research attention since the 1970s in connection with the paradigm shift in the classical hierarchization of high and low art, as well as thanks to the expansion of interdisciplinary visual culture studies appreciating artistically marginal, non-canonical manifestations, including advertising. At the same time, however, there is a growing interest in the issue of commercialization and also in the democratization of art, which is directly connected with chromolithography, as it was initially a technique for reproducing paintings. Chromolithography made it possible to disseminate unique works of art to a much wider audience, unlimited by social, educational or other disadvantages, and led to questions being raised about the value of the original and the devaluation of art in general.
Klasifikace
Druh
E<sub>krit</sub> - Výstava s kritickým katalogem
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/DG18P02OVV011" target="_blank" >DG18P02OVV011: Plakát jako nástroj komunikace a kulturně-historický pramen: vizuální médium proměn národní kulturní identity v letech 1880-1938, postupy jeho ochrany, uchování a zpřístupnění</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Místo konání akce
Praha
Stát konání akce
CZ - Česká republika
Datum zahájení akce
—
Datum ukončení akce
—
Celkový počet účastníků
14
Počet zahraničních účastníků
—
Typ akce podle státní přísl. účastníků
CST - Celostátní akce