Mezi kýčem a akademií. Chromolitografie ve službách reklamy a umění
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023442%3A_____%2F20%3AN0000023" target="_blank" >RIV/00023442:_____/20:N0000023 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Mezi kýčem a akademií. Chromolitografie ve službách reklamy a umění
Popis výsledku v původním jazyce
Chromolitografie byla v době své slávy – v druhé polovině 19. století – exkluzivní a náročnou technikou vícebarevného soutisku, využívajícího principu sčítání barev a optického efektu tiskového bodu. Rozložení obrazu na drobný rastr, umožňující plynulé přechody barev a měkkou modelaci, předurčilo výraz chromolitografických tisků, pro něž je charakteristické iluzivní pojetí a specifický vizuální jazyk. Do pozornosti badatelů se chromolitografie dostávaly až v poslední třetině 20. století v souvislosti s proměnou paradigmatu klasické hierarchizace umění vysokého a nízkého a díky rozmachu interdisciplinárních studií vizuální kultury zhodnocujících její umělecky nekanonické a okrajové projevy včetně reklamy. Současně ovšem vzrůstá zájem o problematiku komercionalizace a také demokratizace umění, jež je v souvislosti s chromolitografií coby původně především technikou k reprodukování malířských děl bezprostředně spjata. Chromolitografie umožnila šířit jedinečná umělecká díla podstatně širšímu publiku, nelimitovanému společenskou, vzdělanostní či jinou exkluzivitou, a otevřela tak otázky hodnoty originálu i devalvace umění. Publikace představuje chromolitografii v celé škále jejích projevů a na příkladech nejlepších tisků významných litografů a litografických ústavů působících v Čechách, zejména Habel, Haase, Fuchs, Pick, ale i v zahraničí. V úvodních statích se editorka knihy Lucie Vlčková soustředí na přiblížení technicko-řemeslné problematiky tiskového procesu a vývoje techniky chromolitografie v Čechách. Sleduje hlavní tiskárny, které u nás uvedly chromolitografii do rutinního tiskárenského provozu a popisuje personální předpoklady konkurenceschopného fungování chromolitografického ústavu. V oddíle knihy věnovanému chromolitografii ve službách umění jsou obecně zhodnoceny role chromolitografie coby ve své době nejlepší reprodukční techniky, díky níž bylo možné sdílet nedostupné artefakty vysokého umění širším vrstvám a podporovat tak kultivaci vkusu. Následný blok knihy přináší studie Petra Štembery a Petra Šámala k chromolitografickému plakátu a obecně k funkci této tiskové techniky na poli reklamy. Závěrečná část publikace ukazuje různé polohy, v nichž chromolitografické tisky pronikly do každodenního života. V příspěvku Anežky Bartošíkové jsou diskutovány svaté obrázky jako populární upomínkový předmět na vykonané náboženské pouti a doklad osobní zbožnosti, ale i velkoformátové chromolitografie, importované především z německých tiskáren, které se v hojném počtu se svými charakteristickými motivy anděla strážného či madony zabydlely v interiéru širokých vrstev jako líbezná dekorace ložnic a dětských pokojů. Lucie Skřivánková hodnotí význam chromolitografie ve školním vzdělávání, hře, zábavě a obecně ve světě dítěte. Publikace ve svém celku mimořádně široké pole uplatnění chromolitografie nemůže vyčerpat, je však v českém kontextu prvním příspěvkem k tématu, které je z hlediska historie cenným pramenem poznání razantních změn ve společnosti 19. století, zohledňujícím aspekty životního stylu, zrodu konzumní společnosti i posuny v tradiční genderové hierarchii.
Název v anglickém jazyce
Between Kitsch and High Art. Chromolithography in Advertising and the Arts
Popis výsledku anglicky
At the height of its fame – in the second half of the 19th century – chromolithography was an exclusive, sophisticated technique of multi-color registration, using the principle of color addition and the optical effect of the dot. The distribution of the image into a small grid, allowing for smooth coloring transitions and soft modeling, predetermined how chromolithographic prints expressed their content, an expression characterized by the concept of the illusive and by their own special visual language. Chromolithography became a focus of research attention since the 1970s in connection with the paradigm shift in the classical hierarchization of high and low art, as well as thanks to the expansion of interdisciplinary visual culture studies appreciating artistically marginal, non-canonical manifestations, including advertising. At the same time, however, there is a growing interest in the issue of commercialization and also in the democratization of art, which is directly connected with chromolithography, as it was initially a technique for reproducing paintings. Chromolithography made it possible to disseminate unique works of art to a much wider audience, unlimited by social, educational or other disadvantages, and led to questions being raised about the value of the original and the devaluation of art in general. This book shows chromolithography in the full range of its manifestations, using examples of the best prints by the important lithographers and lithographic institutes operating in the Czech lands, such as Habel, Haase, Fuchs and Pick, as well as works from abroad. In the introductory essays, editor Lucie Vlčková, provides a closer look at the technical issues and skills necessary for the printing process and the development of chromolithography in the Czech lands. It covers the main printers who introduced chromolithography into routine printing operations in the country and describes the qualification of the staff necessary for the competitive functioning of a chromolithography institute. The section of the book on chromolithography in the service of art provides a general evaluation of the role of chromolithography as the best reproduction technique of the time, thanks to which it was possible to distribute inaccessible works of high art to the wider public and thus contribute to the cultivation of taste. The subsequent section of the book features essays by Petr Štembera and Petr Šámal on the chromolithographic poster and the role of this printing technique in advertising in general. The final section shows different areas where chromolithographic prints penetrated everyday life. In her essay, Anežka Bartošíková discusses sacred images as a popular souvenir from religious pilgrimages and evidence of personal piety as well as the large-format chromolithographs, imported mainly from German printers, which in large numbers became an integral part of the general public’s home interiors as a sweet decoration in bedrooms and children’s rooms with their characteristic motifs of a guardian angel or Madonna. Lucie Skřivánková evaluates the importance of chromolithography in education, games, entertainment and the child’s world in general. The book as a whole cannot cover the extremely wide field of the application of chromolithography, but it is the first contribution to this topic in the Czech context, which, in terms of history, is a valuable source of information about the drastic changes happening in 19th century society with respect to aspects of lifestyle, the birth of a consumer society, and shifts in traditional gender hierarchy.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/DG18P02OVV011" target="_blank" >DG18P02OVV011: Plakát jako nástroj komunikace a kulturně-historický pramen: vizuální médium proměn národní kulturní identity v letech 1880-1938, postupy jeho ochrany, uchování a zpřístupnění</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7101-195-8
Počet stran knihy
245
Název nakladatele
Uměleckoprůmyslové museum v Praze
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—