Atlas poškození chromolitografických tisků na zušlechtěném papíře
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023442%3A_____%2F20%3AN0000022" target="_blank" >RIV/00023442:_____/20:N0000022 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.upm.cz/wp-content/uploads/POSKOZENI-ATLAS_final1-VV12.5-oprava21.8vv.pdf" target="_blank" >https://www.upm.cz/wp-content/uploads/POSKOZENI-ATLAS_final1-VV12.5-oprava21.8vv.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Atlas poškození chromolitografických tisků na zušlechtěném papíře
Popis výsledku v původním jazyce
Problematika chromolitografických tisků na zušlechtěném papíře je v konzervátorské a restaurátorské praxi netriviální oblastí, které dosud nebyla věnována systematická pozornost. Absence referenčních zdrojů a případových studií vyplývá jak z nevelké četnosti dochování těchto objektů – artefaktů a dokumentů – ve sbírkových a paměťových institucích, tak z významu, který jim byl v rámci fondů přikládán. Chromolitografie, takřka výhradně reprodukční a anonymní technika, která se uplatnila zejména v reklamě a merkantilních tiscích, byla dlouhou dobu vnímána jako esteticky pokleslý doklad rodící se masové kultury a konzumní orientace společnosti závěru 19. a počátku 20. století. V souvislosti s doceněním tohoto spektra artefaktů v druhé polovině dvacátého století se zájem badatelů z oborů spjatých s vizuální kulturou zaměřil i na chromolitografie, především na obrazový plakát, ale i kalendáře, diplomy či reprodukce uměleckých děl. Mezi artefakty chromolitografie však patří i hračky, svaté obrázky, novoročenky, viněty a nejrůznější drobné merkantilní tiskoviny. Raritní dochování cenných chromolitografických tisků ve sbírkových institucích komplikují jejich často značně problematický stav a četná poškození, vyplývající ze specifik postupu chromolitografického tisku. Ten sice bylo možné po průběžném zdokonalování provádět takřka na cokoliv, ovšem v případě nejcennějších obrazových plakátů probíhal takřka výhradně na tzv. zušlechtěný papír. „Zušlechťující“ nátěr papíru, pro chromolitografie charakteristický, stejně jako také charakteristická finální transparentní „laková“ vrstva představují z restaurátorského hlediska celou řadu problémů a rizik fyzikálních a chemických, vyplývajících z vrstvení a interakcí materiálů. Zavedené konzervátorské a restaurátorské postupy v běžné praxi sbírkových institucí tyto velmi specifické otázky dosud nezohledňovaly. Atlas představuje užitečnou pomůcku pro vstupní zhodnocení stavu chromolitografických tisků, použitelnou v každodenní praxi konzervátorských a restaurátorských pracovišť sbírkových a paměťových institucí. Charakterizuje typická poškození, s nimiž se lze v praxi setkat, popisuje příčiny stavu a poskytuje mnohdy různé varianty příkladů na bohaté obrazové dokumentaci. Kategorizace jednotlivých typů poškození podle vrstev objektu a následně podle původce/příčiny defektu poskytuje srovnávací materiál a vodítko pro zhodnocení stavu zkoumaného tisku. Správná identifikace materiálu a zevrubné posouzení zaznamenaných typů poškození s ohledem na rozsah degradačních procesů je nezbytným vstupním bodem každého konzervačního protokolu a opěrnou informací pro volbu následného konzervačního postupu.
Název v anglickém jazyce
Atlas of Damages of Chromolithographic Prints on Refined Paper
Popis výsledku anglicky
In conservation and restoration practice, the issue of chromolithographic prints on refined paper is a non-trivial area to which systematic attention has not yet been paid. The absence of reference sources and case studies on this subject results from the fact that these objects – artifacts and documents – have not been preserved in great numbers in collecting and memorial institutions, and not much importance has been attributed to them within such collections. Chromolithography, almost exclusively a reproductive, anonymous technique applied mainly in advertising and mercantile prints, has long been perceived as evidence of the aesthetically low-grade, emerging mass culture and consumer orientation of society at the end of the 19th and early 20th centuries. In association with the appreciation of this range of artifacts in the late 20th century, the interest of researchers from disciplines related to visual culture has also focused on chromolithography, especially on picture posters, as well as on calendars, diplomas, and reproductions of artworks. Chromolithographs include toys, sacred images, New Year’s cards, vignettes and various small mercantile prints. The rarity of the preservation of valuable chromolithographs in collecting institutions is complicated by their often-problematic condition and the frequent damage resulting from the specifics of the chromolithographic process. Although after continuous improvement it was possible to print on almost anything, the most valuable picture posters were printed almost exclusively on “refined” paper. The “refined” coating on this paper, characteristic of chromolithography, as well as the final, transparent “lacquer” layer, cause many problems in terms of restoration, and many physical and chemical risks arise from the layering and interaction of the materials used. The established conservation and restoration procedures in the common practice of collecting institutions have not yet taken into account these very specific issues. The atlas characterizes the typical damage that can be encountered in practice, describes the causes of each condition, and often provides several different examples using rich pictorial documentation. The categorization of the individual types of damage according to the layers of the object, and subsequently according to the originator / cause of the defect, provides comparative material and a guide for assessing the condition of the examined print. Proper identification of the material and a thorough assessment of the recorded types of damage with respect to the extent of the degradation processes is an essential starting point of each preservation protocol and yields supporting information for the choice of a subsequent preservation procedure.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/DG18P02OVV011" target="_blank" >DG18P02OVV011: Plakát jako nástroj komunikace a kulturně-historický pramen: vizuální médium proměn národní kulturní identity v letech 1880-1938, postupy jeho ochrany, uchování a zpřístupnění</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7101-191-0
Počet stran knihy
192
Název nakladatele
Uměleckoprůmyslové museum v Praze
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—