Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Komplex nadřazenosti, „Naše versus cizí“ v českém užitém umění mezi světovými válkami

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023442%3A_____%2F24%3AN0000009" target="_blank" >RIV/00023442:_____/24:N0000009 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://karolinum.cz/casopis/auc-philosophica-et-historica/rocnik-2021/cislo-2/clanek-13090" target="_blank" >https://karolinum.cz/casopis/auc-philosophica-et-historica/rocnik-2021/cislo-2/clanek-13090</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Komplex nadřazenosti, „Naše versus cizí“ v českém užitém umění mezi světovými válkami

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Text se zabývá konstrukcí „naší“ (tj československé, respektive české) identity versus identitě „cizí“, zejména anglosaské, jak byla vnímána, různými způsoby prosazována a definována v akademickém prostředí oboru uměleckého průmyslu v prvních letech československého státu. Snahy o vytýčení „českosti“ uměleckého průmyslu a užitého umění byly projektovány na pozadí německého uměleckého průmyslu, a to i na území tehdejšího Československa. Tyto snahy byly nepřátelské vůči německy mluvícím či v Německu školeným designérům a architektům, jejichž díla byla vylučována ze soutěží Svazu československého díla jako „nečeská“, ačkoliv jejich tematické a stylové motivy se nijak výrazně nelišily od prací jejich českojazyčných kolegů.

  • Název v anglickém jazyce

    The superiority complex

  • Popis výsledku anglicky

    The text deals with the construction of "our" (i.e. Czechoslovak, or Czech) identity versus the identity of "foreign", especially Anglo-Saxon, as it was perceived, promoted and defined in various ways in the academic environment of the art industry in the early years of the Czechoslovak state. Efforts to define the "Czechness" of the art industry and applied art were projected against the background of the German art industry, including on the czechoslovak territory. These efforts were hostile to German-speaking or German-trained designers and architects, whose works were excluded from competitions of the Czechoslovak Werkbund as "non-Czech", although their thematic and stylistic motifs did not differ significantly from the works of their Czech-speaking colleagues.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Universitatis Carolinae, Philosophia et Historia

  • ISSN

    0567-8293

  • e-ISSN

    2464-7055

  • Svazek periodika

    2021

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    77-82

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus