Virtuální realita jako nástroj pro testování a remediaci duševních poruch
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023752%3A_____%2F16%3A43915343" target="_blank" >RIV/00023752:_____/16:43915343 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216208:11240/16:10367937
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Virtuální realita jako nástroj pro testování a remediaci duševních poruch
Popis výsledku v původním jazyce
Kapitola pojednává o různorodých aplikacích virtuální reality v prostředí klinického výzkumu a praxe. Navzdory určitým omezením, přináší virtuální realita vysokou míru kontroly nad průběhem testování a má potenciál vytvářet podmínky blízké reálným životním situacím. Virtuální realita se proto využívá nejen jako všestranný nástroj vyšetření kognitivních funkcí, ale také v oblasti kognitivní remediace, neboli v tréninku zaměřeném na nápravu narušených funkcí. Využití této technologie je ale mnohem širší, využívá se např. k tvorbě specifických stimulů, které jsou jinak velmi náročně získatelné z finančních, etických a zdravotních důvodů (např. tvorba virtuálních postav pro parafilní jedince se sexuální deviací). V kapitole se zabýváme také specifickými pojmy jako jsou teleprezence nebo imerze, a okrajově se potýkáme také s problematikou gamblerství a nežádoucího efektu hraní virtuálních her na duševní zdraví dětí.
Název v anglickém jazyce
Virtual reality as a tool for assessment and remediation of mental disorders
Popis výsledku anglicky
The chapter discusses various applications of virtual reality in clinical research and practice. Despite certain limitations, virtual reality allows high degree of control over the testing procedure and it has the potential to create real life situations. Virtual reality is therefore used not only as a tool for examination of cognitive functioning, but also in the field of cognitive remediation, training aimed at correction of disturbed functions. However, possible applications of virtual technology are much larger, for example for designing of specific stimuli that are otherwise very difficult to obtain due to financial, ethical or medical reasons (eg. virtual characters for paraphiliac individuals with sexual deviance). The chapter also deals with specific concepts such as telepresence and immersion. We also discuss the problematic topics, such as gambling and undesirable effects of virtual gaming on children’s’ mental health of children.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
30215 - Psychiatry
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Mozek a jeho člověk, mysl a její nemoc
ISBN
978-80-7492-283-1
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
351-362
Počet stran knihy
382
Název nakladatele
Galén
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—