Kontrolované učení ve starším věku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023752%3A_____%2F17%3A43915161" target="_blank" >RIV/00023752:_____/17:43915161 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://cspsych.psu.cas.cz/result.php?id=974" target="_blank" >http://cspsych.psu.cas.cz/result.php?id=974</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kontrolované učení ve starším věku
Popis výsledku v původním jazyce
Cíl: Cílem této studie je přiblížit kontrolované učení a jeho zásadní roli ve vyšetření paměti a dále poskytnout české normy pro Test kontrolovaného učení s bezprostředním vybavením (FCSRT-IR) pro starší populaci. Soubor: Normativní soubor čítal 362 starších osob ve věku 62 let a více (průměrný věk=73,5; SD=8,6; průměrný počet let vzdělání =13,1; SD=3,5), kteří splnili anamnestická i výkonová kritéria kognitivně zdravých jedinců. Všem byl v rámci neuropsychologické baterie administrován Test kontrolovaného učení s bezprostředním vybavením (FCSRT-IR). Analýzy a výsledky: Zjistili jsme souvislost výkonu v FCSRT-IR s věkem (Spearman r = -0,2; p<0,001), ale nikoli s pohlavím či vzděláním. Normativní údaje jsou proto poskytnuty pro dvě věkové kategorie, mladší (do 74 let) a starší senioři (75 a více let). Dále jsme u obou věkových skupin ověřili rostoucí křivku učení, tedy zlepšení ve volném vybavení ve třech za sebou jdoucích pokusech FCSRT-IR. Omezení: Hlavní omezením této studie je nenáhodný výběr souboru, který však odpovídá reálně praxi u normativních souborů pro přílišnou organizační a finanční náročnost náhodného výběru.
Název v anglickém jazyce
Controlled learning in older age
Popis výsledku anglicky
Objectives: The goal of this study is to describe the controlled learning and its important role in memory assessment and provide Czech norms for Free and Cued Selective Reminding Test with Immediate Recall (FCSRT-IR) for older adults. Sample and setting: The normative sample consisted of 362 older adults in age 62 and older (mean age=73,5; SD=8,6; mean years of education= 13,1; SD=3,5) who met the anamnestic and performance criteria of cognitively health population. They were assessed with Free and Cued Selective Reminding Test with Immediate Recall (FCSRT-IR). Analysis and results: We found that performance in FCSRT-IR is related to age (Spearman r = -0,2; p<0,001) but not to gender or education. Normative scores are provided separately for two age groups: younger (60-74) and older adults (75 plus older). We confirmed that the learning slope increases which in this case means improvement in free recall in all three trials of FCSRT-IR. Study limitation: The main limitation of this study is nonrandom sample selection which is common in normative samples because of organizational and financial problems with random sample.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LO1611" target="_blank" >LO1611: Udržitelnost pro Národní ústav duševního zdraví</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Československá psychologie
ISSN
0009-062X
e-ISSN
—
Svazek periodika
61
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
213-229
Kód UT WoS článku
000411863800001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85025148690