Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

České normy pro revidovaný Reyův auditorně-verbální test učení (RAVLT) pro populaci starších osob

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023752%3A_____%2F18%3A43915461" target="_blank" >RIV/00023752:_____/18:43915461 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://cspsych.psu.cas.cz/result.php?id=1023" target="_blank" >http://cspsych.psu.cas.cz/result.php?id=1023</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    České normy pro revidovaný Reyův auditorně-verbální test učení (RAVLT) pro populaci starších osob

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem prezentované studie je poskytnout české normy pro revidovaný Reyův auditorně-verbální test učení (RAVLT) pro populaci starších osob na základě demografických proměnných - věk, vzdělání a pohlaví. Soubor, který byl použit pro tuto normativní studii, obsahoval 361 zdravých starších osob ve věku 62 až 97 let (průměrný věk = 75,50 let; SD = 8,60). V souboru byl zahrnut přibližně stejný počet mužů a žen a osob s nižším a vyšším vzděláním. U všech osob byla splněna anamnestická i výkonová kritéria kognitivně zdravých jedinců. V rámci neuropsychologické baterie byl všem participantům administrován test RAVLT. Zjistili jsme souvislost výkonu v RAVLT v kapacitě učení, retenci a rekognici s demografickými proměnnými - věk (rho = od -0,18 do -0,38; p &lt; 0,001), vzdělání (rho = od 0,15 do 0,24; p &lt; 0,01) a pohlaví (rpb = od 0,13 do 0,21; p &lt; 0,05). Normativní údaje jsou poskytnuty ve formě regresních rovnic umožňujících exaktní výpočet výkonu daného jedince vzhledem k jeho demografickým údajům. Pro klinicky nejužívanější proměnné jsou přiloženy i percentilové normy dle věku (mladší - 62-74 let a starší - 75+ let) a vzdělání (nižší a vyšší vzdělání). V neposlední řadě byla provedena analýza hlavních komponent, která prokázala dvoufaktorovou strukturu testu. Hlavním omezením předkládané studie je použití techniky nenáhodného výběru souboru. Tato technika výběru souboru byla zvolena z důvodu finanční a organizační realizovatelnosti. Postup odpovídá reálné praxi při získávání normativních dat.

  • Název v anglickém jazyce

    Czech normative study of the revised Rey Auditory Verbal Learning Test (RAVLT) in older adults

  • Popis výsledku anglicky

    The goal of the present study is to provide normative data stratified by age, education and gender for the revised Rey Auditory Verbal Learning test (RAVLT) in older adults. The normative sample consisted of 361 healthy older persons from 62 to 97 years of age (mean age = 75.50; SD = 8.60) and approximately of equal number of men and women, and people with lower and higher levels of education. All participants met the anamnestic and performance criteria for cognitively healthy population. They were assessed with RAVLT as a part of neuropsychological battery. We found that performance in RAVLT total immediate recall, retention and recognition is related to age (rho = from -0.18 to -0.38; p&lt;0.001), education (rho = from 0.15 to 0.24; p&lt;0.01) and gender (rpb = from 0.13 to 0.21; p&lt;0.05). Regression equations allow an exact calculation of individual,s performance relative to demographic data. The most commonly used variables in clinical practice are provided in percentiles for two age groups (younger – 62–74 and older – 75+ older) separately and two groups according to education level (lower and higher). Principal component analysis showed two-factor test structure solution. The main limitation of this study is a nonrandom selection of normative sample. This procedure was chosen because of financial and organizational feasibility, moreover it is commonly used in normative samples.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Československá psychologie

  • ISSN

    0009-062X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    62

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    330-349

  • Kód UT WoS článku

    000442501800003

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85058050623