Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

A rasch analysis of the Buss-Perry aggression questionnaire - short form: an evidence from Czech adolescents sample

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023752%3A_____%2F17%3A43915199" target="_blank" >RIV/00023752:_____/17:43915199 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11120/17:43915690

  • Výsledek na webu

    <a href="http://cspsych.psu.cas.cz/result.php?id=977" target="_blank" >http://cspsych.psu.cas.cz/result.php?id=977</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    A rasch analysis of the Buss-Perry aggression questionnaire - short form: an evidence from Czech adolescents sample

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Objectives: The purpose of this paper is to establish the measurement properties of The Short-Form Buss-Perry Aggression Questionnaire using for the first time the Rasch graded scale model of measurement. Subjects and setting: Responses were obtained from a representative sample of 3,159 Czech schoolchildren between 13 and 15 years of age. The interval covers the critical transition period from childhood to early adolescence. The subjects were asked to fill in the online questionnaire anonymously via the internet during regular classes under the supervision of their teachers. Results: The study lends support to the 12-item BPAQ-SF unidimensionality which conflicts with earlier works corroborating multidimensional four-factor models using confirmatory factor analysis. Our data reasonably conforms to the Rasch model specifications having acceptable item and person reliabilities, satisfactory item fit indices and item difficulties, and gender and age DIF of no practical significance. The alignment between item difficulty and the disposition of adolescents to endorse an item indicating a noticeable floor effect can be expected, taking into consideration that the scale is intended primarily as a screening instrument. Study limitation: A limitation of this study is a lack of criterion for the instrument validation, analyzing a questionnaire only in isolation might paint a distorted picture.

  • Název v anglickém jazyce

    A rasch analysis of the Buss-Perry aggression questionnaire - short form: an evidence from Czech adolescents sample

  • Popis výsledku anglicky

    Objectives: The purpose of this paper is to establish the measurement properties of The Short-Form Buss-Perry Aggression Questionnaire using for the first time the Rasch graded scale model of measurement. Subjects and setting: Responses were obtained from a representative sample of 3,159 Czech schoolchildren between 13 and 15 years of age. The interval covers the critical transition period from childhood to early adolescence. The subjects were asked to fill in the online questionnaire anonymously via the internet during regular classes under the supervision of their teachers. Results: The study lends support to the 12-item BPAQ-SF unidimensionality which conflicts with earlier works corroborating multidimensional four-factor models using confirmatory factor analysis. Our data reasonably conforms to the Rasch model specifications having acceptable item and person reliabilities, satisfactory item fit indices and item difficulties, and gender and age DIF of no practical significance. The alignment between item difficulty and the disposition of adolescents to endorse an item indicating a noticeable floor effect can be expected, taking into consideration that the scale is intended primarily as a screening instrument. Study limitation: A limitation of this study is a lack of criterion for the instrument validation, analyzing a questionnaire only in isolation might paint a distorted picture.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA16-07833S" target="_blank" >GA16-07833S: Verifikace Bussova-Perryho měřícího modelu agrese</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Československá psychologie

  • ISSN

    0009-062X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    61

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    257-266

  • Kód UT WoS článku

    000411863800004

  • EID výsledku v databázi Scopus