Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Spatial knowledge impairment after GPS guided navigation: Eye-tracking study in a virtual town

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023752%3A_____%2F18%3A43919383" target="_blank" >RIV/00023752:_____/18:43919383 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11120/18:43916674

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S107158191830171X?via%3Dihub" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S107158191830171X?via%3Dihub</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.ijhcs.2018.04.006" target="_blank" >10.1016/j.ijhcs.2018.04.006</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Spatial knowledge impairment after GPS guided navigation: Eye-tracking study in a virtual town

  • Popis výsledku v původním jazyce

    There is a vibrant debate about consequences of mobile devices on our cognitive capabilities. Use of technology guided navigation has been linked with poor spatial knowledge and wayfinding in both virtual and real world experiments. Our goal was to investigate how the attention people pay to the GPS aid influences their navigation performance. We developed navigation tasks in a virtual city environment and during the experiment, we measured participants’ eye movements. We also tested their cognitive traits and interviewed them about their navigation confidence and experience. Our results show that the more time participants spend with the GPS-like map, the less accurate spatial knowledge they manifest and the longer paths they travel without GPS guidance. This poor performance cannot be explained by individual differences in cognitive skills. We also show that the amount of time spent with the GPS is related to participant’s subjective evaluation of their own navigation skills, with less confident navigators using GPS more intensively. We therefore suggest that despite an extensive use of navigation aids may have a detrimental effect on person’s spatial learning, its general use is modulated by a perception of one’s own navigation abilities.

  • Název v anglickém jazyce

    Spatial knowledge impairment after GPS guided navigation: Eye-tracking study in a virtual town

  • Popis výsledku anglicky

    There is a vibrant debate about consequences of mobile devices on our cognitive capabilities. Use of technology guided navigation has been linked with poor spatial knowledge and wayfinding in both virtual and real world experiments. Our goal was to investigate how the attention people pay to the GPS aid influences their navigation performance. We developed navigation tasks in a virtual city environment and during the experiment, we measured participants’ eye movements. We also tested their cognitive traits and interviewed them about their navigation confidence and experience. Our results show that the more time participants spend with the GPS-like map, the less accurate spatial knowledge they manifest and the longer paths they travel without GPS guidance. This poor performance cannot be explained by individual differences in cognitive skills. We also show that the amount of time spent with the GPS is related to participant’s subjective evaluation of their own navigation skills, with less confident navigators using GPS more intensively. We therefore suggest that despite an extensive use of navigation aids may have a detrimental effect on person’s spatial learning, its general use is modulated by a perception of one’s own navigation abilities.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50103 - Cognitive sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International Journal of Human-Computer Studies

  • ISSN

    1071-5819

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    116

  • Číslo periodika v rámci svazku

    August

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    15-24

  • Kód UT WoS článku

    000436887100002

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85046340835