Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Rozhodování o volbě specializace mezi lékaři v předatestační přípravě v dospělé a dětské a dorostové psychiatrii v české republice

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023752%3A_____%2F21%3A43920826" target="_blank" >RIV/00023752:_____/21:43920826 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11120/21:43922033

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.cspsychiatr.cz/detail.php?stat=1413" target="_blank" >http://www.cspsychiatr.cz/detail.php?stat=1413</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Rozhodování o volbě specializace mezi lékaři v předatestační přípravě v dospělé a dětské a dorostové psychiatrii v české republice

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cíl: O psychiatrii a dětskou a dorostovou psychiatrii je mezi absolventy lékařských fakult malý zájem. Cílem naší studie bylo porozumět faktorům, které ovlivnily rozhodování lékařů stát se psychiatry či dětskými a dorostovými psychiatry. Materiál a metoda: V tomto kvalitativním výzkumu jsme realizovali polostrukturované rozhovory s lékaři v předatestační přípravě oborů Psychiatrie a Dětská a dorostová psychiatrie v ČR. Výběr účastníků studie byl záměrný. Analytický rámec vycházel z konceptu dynamiky kariérní volby u studentů medicíny. Výsledky: Výzkumný soubor zahrnoval 21 lékařů: 14 v oboru Psychiatrie (8 žen a 6 mužů) a 7 v oboru Dětská a dorostová psychiatrie (4 ženy a 3 muži). Délka předatestační přípravy se pohybovala mezi 4 měsíci a 5 lety. Identifikovali jsme 15 faktorů, které jsme kategorizovali do 4 základních okruhů: charakteristiky a hodnoty lékařů, kariérní potřeby během rozhodování o výběru specializace, vnímání oboru psychiatrie / dětské a dorostové psychiatrie a faktory setrvání v profesi. Závěr: K základním motivačním faktorům patří práce s pacientem založená na komunikaci a navázání vztahu, dále komplexní povaha oboru, který propojuje somatickou, farmakologickou a psychoterapeutickou péči, a zahrnuje i sociální a soudní problematiku. Z praktického hlediska se psychiatrie během rozhodování zdála být oborem, kde je méně stresu, víc času na pacienta, diagnostiku a terapii, ale i na osobní život. Specifickým motivačním faktorem pro obor dětská a dorostová psychiatrie je vztah k dětem; s motivací pracovat s dětmi nastupují studenti často již na lékařskou fakultu. Dětští a dorostoví psychiatři oceňují zejména bezprostřednost a hravost dětí a to, že jsou na začátku vývoje a lze u nich dosáhnout velkých změn. Volbu dětské a dorostové psychiatrie ovlivnily i pragmatické důvody, a to pracovní uplatnění v situaci nedostatku dětských a dorostových psychiatrů. Dotazovaní oceňovali možnost intelektuálního rozvoje, jelikož dětská psychiatrie nabízí málo probádaná témata. Odrazujícími faktory jsou společenské předsudky, které jako reakci svých rodičů přiznala polovina dotazovaných bez ohledu na jejich profesi. Se stigmatizací ze strany pedagogů se lékaři setkávali již během studia medicíny. Zásadním problémem je nedostatečná informovanost o existenci samostatného atestačního oboru Dětská a dorostová psychiatrie, včetně prakticky nulové expozice tomuto oboru během studia na lékařské fakultě.

  • Název v anglickém jazyce

    Career Choice Decision Making Among Psychiatry and Child and Adolescent Psychiatry Trainees in The Czech Republic

  • Popis výsledku anglicky

    Introduction: There has been a low interest in pursuing career in Psychiatry and Child and adolescent psychiatry among medical school graduates. The aim of our study was to identify factors that influenced choice of these medical disciplines among psychiatric trainees. Method: In this qualitative study we conducted semi-structured interviews with purposively sampled trainees in Psychiatry and Child adolescent psychiatry programs in the Czech Republic. An analytical framework for this study is based on the concept of dynamics ofcareer choice among medical students. Results: Out of 21 respondents there were 14 trainees in Psychiatry program (8 women, 6 men) and 7 in Child and adolescent psychiatry program (4 women, 3 men). The length of their training was between 4 months and 5 years. We identified 15 factors, that were cathegorized into 4 groups: characteristics and values, career needs during decision making proces of specialty choice, psychiatry and child and adolescent psychiatry perception and factors of remaining in profession. Conclusion: Motivating factors were oportunity for working with patients based on communication and therapeutic relationship; complexity of psychiatry that includes somatic, pharmacological and psychological care as well as social and forencis aspects. From a practical point of view psychiatry seemed to allow better worklife balance and was viewed as less stresfull with more time available for doctor-patient interaction, including diagnostics and treatment. Specific factor for child psychiatry was relationship to children, which motivated respondents for entering medical school. Trainees in Child and adolescent psychiatry appreciated spontaneity and playfulness of children and early developmental phase of life with a chance for behavioral change. There were also pragmatic reasons, namely chance for finding a job. Another reason was opportunity for intelectual development as there are many possible topics for research. De-motivating factors included societal prejudice, which was indentified in parents of half of respondents, regardless of their profession. Students were exposed to stigmatizing comments by academic staff after declaring their interest in psychiatry during medical school. Fundamental problem was lack of information about the existence of Child and adolescent psychiatry as a unique speciality with training available right after graduation and practically no exposure to this medical speciality during medical school.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Česká a slovenská psychiatrie

  • ISSN

    1212-0383

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    117

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    177-184

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85120710666