Domain-Specific Improvement on Psychotherapy Chatbot Using Assistant
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023752%3A_____%2F24%3A43921396" target="_blank" >RIV/00023752:_____/24:43921396 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://ieeexplore.ieee.org/document/10626529/" target="_blank" >https://ieeexplore.ieee.org/document/10626529/</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1109/ICASSPW62465.2024.10626529" target="_blank" >10.1109/ICASSPW62465.2024.10626529</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Domain-Specific Improvement on Psychotherapy Chatbot Using Assistant
Popis výsledku v původním jazyce
Large language models (LLMs) have demonstrated impressive generalization capabilities on specific tasks with human-written instruction data. However, the limited quantity, diversity, and professional expertise of such instruction data raise concerns about the performance of LLMs in psychotherapy tasks when provided with domain-specific instructions. To address this, we firstly propose Domain-Specific Assistant Instructions based on AlexanderStreet therapy, and secondly we use an adaption fine-tuning method and retrieval augmented generation method to improve pre-trained LLMs. Through quantitative evaluation of linguistic quality using automatic and human evaluation, we observe that pre-trained LLMs on Psychotherapy Assistant Instructions outperform state-of-the-art LLMs response baselines. Our Assistant-Instruction approach offers a half-annotation method to align pre-trained LLMs with instructions, and provide pre-trained LLMs more psychotherapy knowledge.
Název v anglickém jazyce
Domain-Specific Improvement on Psychotherapy Chatbot Using Assistant
Popis výsledku anglicky
Large language models (LLMs) have demonstrated impressive generalization capabilities on specific tasks with human-written instruction data. However, the limited quantity, diversity, and professional expertise of such instruction data raise concerns about the performance of LLMs in psychotherapy tasks when provided with domain-specific instructions. To address this, we firstly propose Domain-Specific Assistant Instructions based on AlexanderStreet therapy, and secondly we use an adaption fine-tuning method and retrieval augmented generation method to improve pre-trained LLMs. Through quantitative evaluation of linguistic quality using automatic and human evaluation, we observe that pre-trained LLMs on Psychotherapy Assistant Instructions outperform state-of-the-art LLMs response baselines. Our Assistant-Instruction approach offers a half-annotation method to align pre-trained LLMs with instructions, and provide pre-trained LLMs more psychotherapy knowledge.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
30103 - Neurosciences (including psychophysiology)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EH22_008%2F0004643" target="_blank" >EH22_008/0004643: Dynamika mozku</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
2024 IEEE INTERNATIONAL CONFERENCE ON ACOUSTICS, SPEECH, AND SIGNAL PROCESSING WORKSHOPS, ICASSPW 2024
ISBN
979-8-3503-7451-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
351-355
Název nakladatele
IEEE
Místo vydání
New Jersey, USA
Místo konání akce
Soul, Korea
Datum konání akce
14. 4. 2024
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—