Psychosociální rizika u zaměstnanců vystavených náročné komunikaci s klienty na úřadech práce
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00025950%3A_____%2F22%3AN0000060" target="_blank" >RIV/00025950:_____/22:N0000060 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00025950:_____/22:N0000102
Výsledek na webu
<a href="https://vubp.cz/soubory/vyzkum/projekty/10-S4-2021-VUBP/O-Psychosocialni-rizika-u-zamestnancu-vystavenych-narocne-komunikaci-s-klienty-na-uradech-prace.pdf" target="_blank" >https://vubp.cz/soubory/vyzkum/projekty/10-S4-2021-VUBP/O-Psychosocialni-rizika-u-zamestnancu-vystavenych-narocne-komunikaci-s-klienty-na-uradech-prace.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Psychosociální rizika u zaměstnanců vystavených náročné komunikaci s klienty na úřadech práce
Popis výsledku v původním jazyce
Zaměstnanci úřadů práce dlouhodobě čelí velkému psychickému tlaku, který vychází jak z povahy náplně jejich práce, tak z chování klientů úřadů práce, které je zejména v některých regionech pro zaměstnance velmi zatěžující. Od roku 2017 do srpna 2021 došlo k více než 900 zaznamenaným incidentům formou slovních výhrůžek a více než 1000 incidentům formou vulgárních slovních útoků. Zaměstnanci na těchto pracovních pozicích jsou jednoznačně vystaveni vysoké úrovni psychosociálních rizik při práci. V České republice dosud neproběhl žádný projekt či nebyla zpracovaná metodika, která by komplexně řešila jak analytickou, tak intervenční část problematiky psychosociálních rizik při práci. Mezinárodní studie se zaměřují nejvíce na téma pracovního stresu či syndromu vyhoření, a to zejména u vysoce rizikových profesí (zdravotníci, učitelé). Poměrně dobře je v literatuře popsán vliv pracovního psychosociálního prostředí na poruchy duševního zdraví – zejména depresivních a úzkostných poruch. Tento stav byl impulsem pro výzkumný projekt „Možnosti intervenčních opatření u zaměstnanců vystavených náročné komunikaci s klienty ve veřejné správě se zaměřením na úřady práce“, který je řešen ve spolupráci Výzkumného ústavu bezpečnosti práce, v. v. i. a Státního zdravotního ústavu. Projekt je zaměřený na výzkum přínosu intervenčních opatření na několika úrovních (primární, sekundární, terciární). Jedním z hlavních cílů výzkumné aktivity je vytvoření certifikované metodiky v prevenci psychosociálních rizik při práci u zaměstnanců vystavených náročné komunikaci s klienty ve veřejné správě.
Název v anglickém jazyce
Psychosocial risks in employees exposed to demanding communication with clients at labour offices
Popis výsledku anglicky
Employees of employment offices have long faced psychological pressure, which stems both from the nature of their work and from the behaviour of the clients of employment offices, which, especially in some regions, is very burdensome for employees. From 2017 to August 2021, there were more than 900 recorded incidents of verbal threats and more than 1000 incidents of vulgar verbal attacks. Employees in these positions are clearly exposed to high levels of psychosocial risks at work. In the Czech Republic, no project or methodology has yet been developed that would comprehensively address both the analytical and the intervention part of the issue of psychosocial risks at work. International studies focus mostly on the topic of occupational stress or burnout syndrome, especially in high-risk professions (health care workers, teachers). The influence of the work psychosocial environment on mental health disorders - especially depressive and anxiety disorders - is relatively well described in the literature. This situation was the impetus for the research project "Possibilities of intervention measures for employees exposed to difficult communication with clients in public administration with a focus on labour offices", which is being carried out in cooperation between the Occupational Safety Research Institute and the National Institute of Public Health. The project is aimed at researching the benefits of intervention measures at several levels (primary, secondary, tertiary). One of the main objectives of the research activity is to create a certified methodology in the prevention of psychosocial risks at work in employees exposed to demanding communication with clients in public administration.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
30305 - Occupational health
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů