Intervenční opatření u zaměstnanců vystavených náročné komunikaci s klienty na úřadech práce: shrnutí projektu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00025950%3A_____%2F23%3AN0000034" target="_blank" >RIV/00025950:_____/23:N0000034 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/75010330:_____/23:00014422
Výsledek na webu
<a href="https://www.bozpinfo.cz/josra/intervencni-opatreni-u-zamestnancu-vystavenych-narocne-komunikaci-s-klienty-na-uradech-prace" target="_blank" >https://www.bozpinfo.cz/josra/intervencni-opatreni-u-zamestnancu-vystavenych-narocne-komunikaci-s-klienty-na-uradech-prace</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Intervenční opatření u zaměstnanců vystavených náročné komunikaci s klienty na úřadech práce: shrnutí projektu
Popis výsledku v původním jazyce
Zaměstnanci úřadů práce ČR dlouhodobě čelí psychickému tlaku, který vychází jednak z charakteru jejich práce, ale také zejména z nutnosti komunikace s náročnými klienty. Tato pracovní rizika lze souhrnně nazývat psychosociálními riziky. V návaznosti na měnící se svět práce a celospolečenskou situaci je důležité vybavit zaměstnavatele intervenčními nástroji, které pomohou jak zaměstnancům, tak podnikům těmto rizikům předcházet. Předkládaný souhrn výzkumného projektu upozorňuje na možná intervenční opatření na několika úrovních: primární – organizačně-personální úrovni, sekundární úrovni – budování psychické odolnosti a terciární úrovni, která se zaměřuje na skupinové či individuální intervence. Opakovaného dotazníkového průzkumu se zúčastnilo v závěru roku 2021 celkem 1160 respondentů a na jaře 2023 celkem 1202 respondentů z 5 vybraných poboček úřadů práce ČR. Mezi lety 2021 a 2023 se statisticky významně zhoršila spokojenost respondentů v oblasti komunikace na pracovišti, charakteru práce, organizace práce, ohodnocení práce i v oblasti pracovních změn. Ovšem v důsledku intervenčních opatření 58,1 % respondentů souhlasí s tím, že díky proškolení se jim daří lépe zvládat tzv. náročné klienty. Doporučujeme rozšíření navržených intervenčních opatření mezi větší počet zaměstnanců úřadů práce ČR či dalších zaměstnanců veřejné správy vystavených nutné komunikaci s klienty.
Název v anglickém jazyce
Intervention measures for employees exposed to demanding communication with clients at employment offices: project summary
Popis výsledku anglicky
Employees of the Czech Labour Office have long faced psychological pressure, which stems both from the nature of their work and also from the need to communicate with demanding clients. These work risks can be collectively referred to as psychosocial risks. In the context of the changing world of work and the societal situation, it is important to equip employers with intervention tools to help both employees and companies prevent these risks. The present summary of the research project highlights possible interventions at several levels: the primary level - organisational and personnel level, the secondary level - building psychological resilience and the tertiary level, which focuses on group or individual interventions. A total of 1160 respondents participated in the repeated questionnaire survey at the end of 2021 and a total of 1202 respondents from 5 selected branches of the Labour Offices of the Czech Republic in spring 2023. Between 2021 and 2023, there was a statistically significant deterioration in respondents' satisfaction in the areas of communication at the workplace, nature of work, work organisation, job evaluation and job changes. However, as a result of the intervention measures, 58.1% of respondents agree that they are better able to manage so-called difficult clients due to training. We recommend that the proposed intervention measures be extended to a larger number of employees of the Labour Offices of the Czech Republic or other public administration employees exposed to necessary communication with clients.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
30305 - Occupational health
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Časopis výzkumu a aplikací v profesionální bezpečnosti
ISSN
1803-3687
e-ISSN
1803-3687
Svazek periodika
2023
Číslo periodika v rámci svazku
3-4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—