Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Snížení propustnosti zhutnělé půdy v jízdních stopách strojů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00027031%3A_____%2F13%3A%230000338" target="_blank" >RIV/00027031:_____/13:#0000338 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Snížení propustnosti zhutnělé půdy v jízdních stopách strojů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Na pozemcích s registrovanými přejezdy strojů v kolejových meziřádcích jsme hodnotili fyzikální vlastnosti půdy a rychlost vsakování vody do půdy v porostu a v kolejích strojů. Porovnáním rychlosti vsakování vody při simulovaném zadešťování konstantní intenzitou srážky 87 mm.h-1 se potvrdil negativní vliv nežádoucího zhutnění půdy ve stopách strojů. Na lehké půdě nastal počátek povrchového odtoku vody ve stopách strojů čtyřikrát dříve než v porostu plodiny. Patnáctiminutový přívalový déšť stačila lehkápůda v porostu přijmout. Ve stopách strojů dosáhla po 60 minutách zadešťování infiltrace jen 18 až 44 % srážkového úhrnu. Podíl zeminy v povrchovém odtoku ve stopách strojů byl 4,9krát vyšší než v porostu. Na těžké písčitojílnaté půdě při shodné intenzitě deště po 15 minutách v porostu i ve stopách vsakoval celý úhrn srážkové vody. Kumulativní povrchový odtok vody za 60 minut dosáhl 37 % srážkového úhrnu, čtyřapůlnásobku povrchového odtoku vody z míst mimo jízdní stopy.

  • Název v anglickém jazyce

    The reduction in permeability of compacted soil in the footsteps of driving machines

  • Popis výsledku anglicky

    Physical properties of soil and infiltration rate of water in crop stand and in wheel ruts of farm machines were evaluated in fields with registered wheel traffic of farm machines in wheel ruts. A comparison of the rate of water infiltration under rainfall simulation at the constant intensity of rainfall 87 mm.h-1 confirmed a negative influence of soil compaction in wheel rows of machines. In the loam-sandy soil the beginning of soil surface water runoff was 4 times sooner in wheel ruts than in crop stand. Light soils were able to infiltrate a fifteen-minute torrential rain at places outside wheel ruts. Only 18 to 44 % of precipitation water was infiltrated after 60minutes of rainfall simulation in wheel ruts and the content of soil in runoff water was4.9 times higher than in crop stand. On the heavy-textured sandy-clay soil cumulative surface water runoff after 60 minutes was 37 % of the precipitation amount at places of wheel ruts, which was a fourfold value compared to surface wate

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    GB - Zemědělské stroje a stavby

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/QH82191" target="_blank" >QH82191: Optimalizace dávkování a zapravení organické hmoty do půdy s cílem omezit povrchový odtok vody při intenzivních dešťových srážkách</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Mechanizace zemědělství

  • ISSN

    0373-6776

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    LXIII.

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    3

  • Strana od-do

    34-36

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus