Komodifikace venkova a utváření identity regionu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00027251%3A_____%2F16%3AN0000023" target="_blank" >RIV/00027251:_____/16:N0000023 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://sreview.soc.cas.cz/uploads/19907417617b51d84f2616e2c2aebb61047d20db_16-2-05Pospech17.indd.pdf" target="_blank" >http://sreview.soc.cas.cz/uploads/19907417617b51d84f2616e2c2aebb61047d20db_16-2-05Pospech17.indd.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.13060/00380288.2016.52.2.247" target="_blank" >10.13060/00380288.2016.52.2.247</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Komodifikace venkova a utváření identity regionu
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zaměřuje na komodifikaci a marketizaci českého venkova a konsekvence, které tyto procesy mají pro regionální identity. V případové studii místní akční skupiny (MAS) vykreslujeme konstrukci venkovskosti a způsoby, jakými je venkovskost využívána jako identitní nástroj a tržní komodita. Studie je ukotvena konstruktivistickým přístupem v rurální sociologii a zdůrazňuje mnohočetnost významů připsaných venkovu zúčastněnými stranami. Zdůrazňuje identitní politiky produkované programy venkovského rozvoje a důsledky, které tyto politiky mají pro definování regionálních hranic a samotnou představu o tom, co je to venkovskost. Komodifikace dává vzniknout oblasti kulturní ekonomiky, kde je minulost a přírodní a kulturní dědictví prodáváno v tržním prostředí. Založení certifikované značky regionálních produktů je důležitou součástí této kulturní ekonomiky. Ve studiu tohoto procesu jsou sledovány dvě vrstvy identit. Ve studii diskutujeme tenzi mezi marketizovanou identitou a identitou kvazi-přirozenou, které reflektují obdobnou tenzi mezi profesionálním a laickým diskurzem venkovskosti.
Název v anglickém jazyce
The Commodification of the Rural and the Construction of Regional Identity
Popis výsledku anglicky
This paper focuses on the commodification and marketisation of Czech rural areas and on the consequences these processes have for regional identities. Through a case study of a Local Action Group (LAG), the paper traces the construction of rurality and the ways in which rurality is employed as an identity tool and a market commodity. The study is grounded in a constructivist approach in rural sociology, emphasising the multiplicity of meanings ascribed to the rural by stakeholders. The study highlights the identity politics produced by rural development programmes and the implications these have for defining regional borders and for the very notion of ‘rurality’. Commodification gives rise to a sphere of cultural economics, whereby the past and natural and cultural heritage are sold on the market. The establishment of a certified brand of regional products is an important tool of cultural economics. Two layers of identity are traced in the study of this process (and of the activities of the LAG in general). The paper argues that the tension between the layers of marketised identity and quasi-natural identity reflects the tension between professional and lay discourses of rurality.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AO - Sociologie, demografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA13-40212S" target="_blank" >GA13-40212S: Vynalézání venkova v ČR po roce 1989</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociologický časopis / Czech Sociological Review
ISSN
0038-0288
e-ISSN
—
Svazek periodika
52
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
27
Strana od-do
209-235
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—