Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Komodifikace venkova a utváření identity regionu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00027251%3A_____%2F16%3AN0000023" target="_blank" >RIV/00027251:_____/16:N0000023 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://sreview.soc.cas.cz/uploads/19907417617b51d84f2616e2c2aebb61047d20db_16-2-05Pospech17.indd.pdf" target="_blank" >http://sreview.soc.cas.cz/uploads/19907417617b51d84f2616e2c2aebb61047d20db_16-2-05Pospech17.indd.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.13060/00380288.2016.52.2.247" target="_blank" >10.13060/00380288.2016.52.2.247</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Komodifikace venkova a utváření identity regionu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek se zaměřuje na komodifikaci a marketizaci českého venkova a konsekvence, které tyto procesy mají pro regionální identity. V případové studii místní akční skupiny (MAS) vykreslujeme konstrukci venkovskosti a způsoby, jakými je venkovskost využívána jako identitní nástroj a tržní komodita. Studie je ukotvena konstruktivistickým přístupem v rurální sociologii a zdůrazňuje mnohočetnost významů připsaných venkovu zúčastněnými stranami. Zdůrazňuje identitní politiky produkované programy venkovského rozvoje a důsledky, které tyto politiky mají pro definování regionálních hranic a samotnou představu o tom, co je to venkovskost. Komodifikace dává vzniknout oblasti kulturní ekonomiky, kde je minulost a přírodní a kulturní dědictví prodáváno v tržním prostředí. Založení certifikované značky regionálních produktů je důležitou součástí této kulturní ekonomiky. Ve studiu tohoto procesu jsou sledovány dvě vrstvy identit. Ve studii diskutujeme tenzi mezi marketizovanou identitou a identitou kvazi-přirozenou, které reflektují obdobnou tenzi mezi profesionálním a laickým diskurzem venkovskosti.

  • Název v anglickém jazyce

    The Commodification of the Rural and the Construction of Regional Identity

  • Popis výsledku anglicky

    This paper focuses on the commodification and marketisation of Czech rural areas and on the consequences these processes have for regional identities. Through a case study of a Local Action Group (LAG), the paper traces the construction of rurality and the ways in which rurality is employed as an identity tool and a market commodity. The study is grounded in a constructivist approach in rural sociology, emphasising the multiplicity of meanings ascribed to the rural by stakeholders. The study highlights the identity politics produced by rural development programmes and the implications these have for defining regional borders and for the very notion of ‘rurality’. Commodification gives rise to a sphere of cultural economics, whereby the past and natural and cultural heritage are sold on the market. The establishment of a certified brand of regional products is an important tool of cultural economics. Two layers of identity are traced in the study of this process (and of the activities of the LAG in general). The paper argues that the tension between the layers of marketised identity and quasi-natural identity reflects the tension between professional and lay discourses of rurality.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AO - Sociologie, demografie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA13-40212S" target="_blank" >GA13-40212S: Vynalézání venkova v ČR po roce 1989</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Sociologický časopis / Czech Sociological Review

  • ISSN

    0038-0288

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    52

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    27

  • Strana od-do

    209-235

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus