Spatřit a napsat. Filmové kritiky, statě a rozhovory
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00057266%3A_____%2F17%3AN0000001" target="_blank" >RIV/00057266:_____/17:N0000001 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Spatřit a napsat. Filmové kritiky, statě a rozhovory
Popis výsledku v původním jazyce
Kniha Spatřit a napsat. Filmové kritiky, statě a rozhovory představuje výbor z textů významné české filmové publicistky, historičky a pedagožky Galiny Kopaněvy. Galina Kopaněva (1931–2012) byla jednou z prvních absolventek oboru filmová věda a dramaturgie na pražské FAMU. Na konci padesátých let spoluiniciovala vznik filmových klubů, které dramaturgicky profilovala a u nichž zajišťovala lektorské úvody. V podobně zaměřených aktivitách pokračovala i po pádu komunistického režimu, spolupracovala s Asociací českých filmových klubů a Mezinárodním filmovým festivalem v Karlových Varech. Působila rovněž na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, kde od sedmdesátých let vyučovala zejména dějiny světového filmu. Těžiště její činnosti však spočívá ve filmové publicistice. Její články vycházely jak v denním tisku, tak ve specializovaných filmových periodikách, mezi nejvýznamnější z nich patří Film a doba. Výbor textů prezentuje publikační činnost Galiny Kopaněvy v celé její šíři, zároveň však zdůrazňuje jednotlivá témata a okruhy, na něž se autorka dlouhodobě zaměřovala. Za tímto účelem jsou články (především kritiky, statě a referáty) sdruženy do jednotlivých oddílů podle geografických a politických kriterií. Oddíl Česká a slovenská kinematografie se tematicky vztahuje především k šedesátým létům a k československé nové vlně, jejíž tvorbu Kopaněva reflektovala způsobem, přínosným nejen pro čtenáře, ale i tvůrce samotné. Oddíl Sovětská a ruská kinematografie reprezentuje oblast, které se Galina Kopaněva věnovala ze zahraničních kinematografií nejsystematičtěji, a to i v období devadesátých let a později. Vedle velkých režisérských osobností v ní sledovala vývojové tendence v kontextu kulturně společenských změn. Týž přístup lze vystopovat v textech tvořících oddíl Kinematografie Bulharska a Polska, který zastupuje národní kinematografie dvou zemí zahrnovaných v době tzv. studené války k „východnímu bloku“. Oddíl Západní kinematografie, jehož název opět vychází z tehdejšího politického napětí, obsahuje články o kinematografiích, k nimž se Kopaněva vyjadřovala spíše sporadicky. Vybočuje její zájem o kinematografii italskou, v níž upozorňovala především na sociálně-kritické a existenciální prvky ve filmech Michelangela Antonioniho. Následující dva oddíly jsou sestaveny z rozhovorů s českými a zahraničními tvůrci. Poslední oddíl tvoří několik rozhovorů přímo s Galinou Kopaněvou, jež s ní vedli studenti kateder filmových věd. Pojítkem mezi jednotlivými příspěvky se stává přístup Galiny Kopaněvy ke kinematografii, který je charakterizován představou filmu jako autorského díla silné režisérské osobnosti a zároveň přesvědčením, že umělecké dílo by mělo vždy reflektovat společenskou situaci. Texty uvnitř jednotlivých oddílů jsou řazeny chronologicky, je zde tedy naznačen historický vývoj filmový i politický, jenž se promítá i do jejich stylistické stránky. Kulturně-historické souvislosti vysvětluje doslov nazvaný Filmem ke spolupřemýšlení, který se věnuje životu a práci Galiny Kopaněvy.
Název v anglickém jazyce
Descry and Describe. Film Reviews, Essays and Interviews
Popis výsledku anglicky
The book Spatřit a napsat. Filmové kritiky, statě a rozhovory (Descry and Describe. Film Reviews, Essays and Interviews) is an anthology of texts by an important Czech film journalist, historian and pedagogue Galina Kopaněva. Galina Kopaněva (1931–2012) was one of the first graduates in film studies and dramaturgy at Prague FAMU. At the end of the 1950s, she co-initiated the foundation of film clubs whose dramaturgic profile she helped to build, and where she lectured. She continued similarly focused activities after the fall of the communist regime; she cooperated with the Association of Czech Film Clubs and the International Film Festival in Karlovy Vary. She also worked at the Philosophical Faculty of Charles University, where, beginning in the 1970s, she primarily taught history of world film. Nevertheless, the focus of her activities lies in film publicity. Her articles were published both in the daily press and in specialised film periodicals, among which the most important is Film a doba (Film and Time). The anthology of texts presents the publishing activities of Galina Kopaněva in their entirety, while at the same time emphasizing the individual themes and areas that were her long-term focus. The texts (mostly reviews, articles, and essays) are therefore grouped into sections according to their geographic and political criteria. The section Česká a slovenská kinematografie (Czech and Slovak Cinema) focuses mainly on the 1960s and the Czechoslovak New Wave, which Kopaněva reflected in a way beneficial not only to the reader, but also to the artists themselves. The Ruská a sovětská kinematografie (Russian and Soviet Cinema) section represents an area about which Kopaněva wrote most frequently of all foreign cinemas, even in the 1990s and later. In addition to the works of great directors, she followed trends in the context of cultural and social changes. The same approach can be seen in texts of the section Bulharská a polská kinematografie (Bulgarian and Polish Cinema), which represents the national cinema of two countries included in the so-called “Eastern Bloc” during the Cold War period that was at the centre of Kopaněva’s focus. Západní kinematografie (Western Cinema) contains texts on American and British popular film, which present the formulation of left-wing intellectual opinion influenced by contemporary rhetoric. The second half of this section includes texts focusing on Italian cinema, in which she highlighted the socio-critical and existential elements in Michelangelo Antonioni’s films. The subsequent two sections consist of interviews with Czech and foreign filmmakers, which, as valuable testimonies on thematised films and on the time of their creation, complement the texts of other sections. The last section consists of several interviews with Galina Kopaněva conducted by the students of film studies departments. The link between the individual contributions is Galina Kopaněva’s approach to cinema, characterised by the idea of a film as authorial work of a strong director, and at the same time, by her conviction that a work of art should always reflect the social situation. The texts within the chapters are organised chronologically, so there is a visible historical development reflected also in their stylistic aspects, relating to both film and politics. The cultural-historical context is explained in the afterword Filmem ke spolupřemýšlení (Film for Thought) which focuses on the life and career of Galina Kopaněva.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7004-185-7
Počet stran knihy
536
Název nakladatele
Národní filmový archiv
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—