Strategie reprezentace soukromí v českém poválečném filmu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00057266%3A_____%2F18%3AN0000013" target="_blank" >RIV/00057266:_____/18:N0000013 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Strategie reprezentace soukromí v českém poválečném filmu
Popis výsledku v původním jazyce
Kapitola vychází z otázky, jakým způsobem filmová propaganda může pracovat s reprezentací soukromého prostoru moderního člověka. Odpovědi hledá na vzorku hraných českých filmů z období prvních deseti let po zestátnění československé kinematografie v roce 1945. Analýza vybraných filmů potvrzuje předpoklad programové manipulace s hranicí privátního a veřejného v souladu se socrealistickými doktrínami a ideou kolektivismu. Charakteristickými se však ukazují také kalkul s tradičními modely domova či mezilidských vztahů (např. ve filmech Pan Novák či Bylo to v máji) a poměrně rané snahy doktrinářský přístup revidovat a přehodnocovat (ve filmech Nechte to mně a Roztržka).
Název v anglickém jazyce
The Strategy of Representing the Privacy in Czech Films after 1945
Popis výsledku anglicky
The chapter is based on the question of how film propaganda can work with the representation of a modern man's private space. It focuses on a sample of Czech feature films from the first ten years after the nationalization of the Czechoslovak film industry in 1945. The analysis of selected films confirms the precondition of programmatic manipulation with the border between private and public space in accordance with the doctrines of the socialist realism and the idea of collectivism. However, there are another characteristic features as the exploitation of traditional models of home or interpersonal relationships (as in the films "Pan Novák" or "Bylo to v máji") and relatively early efforts to revise and rethink the doctrinal approach (in "Nechte to na mně" and "Roztržka").
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Film a dějiny 7. - Propaganda
ISBN
978-80-87292-44-0
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
224-239
Počet stran knihy
380
Název nakladatele
Václav Žák – Casablanca
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—