Mistři a dělníci národní kultury : Obraz umělce v českých hraných filmech poúnorových let
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F13%3A10209654" target="_blank" >RIV/00216208:11210/13:10209654 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Mistři a dělníci národní kultury : Obraz umělce v českých hraných filmech poúnorových let
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se věnuje obrazu umělce, jak byl formován v českém hraném filmu v době prosazování kulturně-politických doktrín socialistického realismu po únoru 1948. Její první část vychází z formulace těchto doktrín v širším dobovém diskurzu: Organizační, regulativní a esteticko-normativní změny v kultuře znamenaly přehodnocení statusu umělce ve společnosti. Umělci z řad inteligence se měli přizpůsobit potřebám nového zřízení, jejich tvorba podléhala zakázkám a dohledu shora. Protežováni byli umělci vycházející z dělnické třídy a lidová tvořivost. Za vzor sloužilo umění SSSR a vybraní velikáni z dějin české kultury. Tím jsou vysloveny základní předpoklady typologie postav umělců a příslušných narativních schémat v tehdejší filmové tvorbě. Stěžejní část studie se věnuje naplnění těchto předpokladů ve filmových dílech. V souboru hrané filmové tvorby let 1948-1956 sleduje zastoupení tematiky umění v rámci tehdejší dramaturgie, dále pak rozebírá několik základních schémat. Pokrokový proud zastup
Název v anglickém jazyce
Masters and Workers of National Culture. The Image of Artist in Czech Feature Films in the Years After February 1948
Popis výsledku anglicky
The study focuses on the image of artist as construed in Czech feature films in the era of the cultural-political doctrine of socialist realism after the February of 1948. The first part focuses on the formulation of the doctrine in a wider contemporarydiscourse: the organizational, regulative and aesthetic-normative changes in culture lead to the re-evaluation of the status of artist in society. Artists from intelligentsia had to adjust to requirements of the new establishment; their works were subjected to the commission and supervision from above. Artists from the working class and popular art were favoured. The Soviet art and selected great cultural personalities of Czech history served as a model. These are the elementary ideas underlining the typology of artist figures and narrative schemes in the period cinema. The main part of the study is dedicated to the implementation of these ideas in films. It focuses on the collection of feature films made from 1948 to 1956, with particu
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Iluminace
ISSN
0862-397X
e-ISSN
—
Svazek periodika
25
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
5-22
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—