Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Mistři a dělníci národní kultury : Obraz umělce v českých hraných filmech poúnorových let

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F13%3A10209654" target="_blank" >RIV/00216208:11210/13:10209654 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Mistři a dělníci národní kultury : Obraz umělce v českých hraných filmech poúnorových let

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se věnuje obrazu umělce, jak byl formován v českém hraném filmu v době prosazování kulturně-politických doktrín socialistického realismu po únoru 1948. Její první část vychází z formulace těchto doktrín v širším dobovém diskurzu: Organizační, regulativní a esteticko-normativní změny v kultuře znamenaly přehodnocení statusu umělce ve společnosti. Umělci z řad inteligence se měli přizpůsobit potřebám nového zřízení, jejich tvorba podléhala zakázkám a dohledu shora. Protežováni byli umělci vycházející z dělnické třídy a lidová tvořivost. Za vzor sloužilo umění SSSR a vybraní velikáni z dějin české kultury. Tím jsou vysloveny základní předpoklady typologie postav umělců a příslušných narativních schémat v tehdejší filmové tvorbě. Stěžejní část studie se věnuje naplnění těchto předpokladů ve filmových dílech. V souboru hrané filmové tvorby let 1948-1956 sleduje zastoupení tematiky umění v rámci tehdejší dramaturgie, dále pak rozebírá několik základních schémat. Pokrokový proud zastup

  • Název v anglickém jazyce

    Masters and Workers of National Culture. The Image of Artist in Czech Feature Films in the Years After February 1948

  • Popis výsledku anglicky

    The study focuses on the image of artist as construed in Czech feature films in the era of the cultural-political doctrine of socialist realism after the February of 1948. The first part focuses on the formulation of the doctrine in a wider contemporarydiscourse: the organizational, regulative and aesthetic-normative changes in culture lead to the re-evaluation of the status of artist in society. Artists from intelligentsia had to adjust to requirements of the new establishment; their works were subjected to the commission and supervision from above. Artists from the working class and popular art were favoured. The Soviet art and selected great cultural personalities of Czech history served as a model. These are the elementary ideas underlining the typology of artist figures and narrative schemes in the period cinema. The main part of the study is dedicated to the implementation of these ideas in films. It focuses on the collection of feature films made from 1948 to 1956, with particu

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Iluminace

  • ISSN

    0862-397X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    25

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    5-22

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus