Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Filmový zvuk v materiálových manifestacích: Na příkladu sbírky Národního filmového archivu, s přihlédnutím k dílu Zdeňka Lišky

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00057266%3A_____%2F22%3AN0000005" target="_blank" >RIV/00057266:_____/22:N0000005 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://journals.phil.muni.cz/proinflow/article/view/2022-2-10" target="_blank" >https://journals.phil.muni.cz/proinflow/article/view/2022-2-10</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/ProIn2022-2-10" target="_blank" >10.5817/ProIn2022-2-10</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Filmový zvuk v materiálových manifestacích: Na příkladu sbírky Národního filmového archivu, s přihlédnutím k dílu Zdeňka Lišky

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tato přehledová studie se vyrovnává s otázkou, jakým způsobem je zachycen proces výroby dobového filmového zvuku na dochovaných výrobních magnetických zvukových nosičích. Proces ozvučení filmu totiž ve všech fázích vývoje kinematografického díla zanechává stopy, pomocí kterých je možné zpětně analyzovat jak vývoj daného díla, tak vliv jednotlivých filmařských rolí na jeho výslednou podobu. Cílem je vytvoření jejich klasifikace a konceptuálního modelu, který reflektuje jejich obsah, logické vztahy a materiálovou rozmanitost. V rámci výzkumu byly zpracovány výrobní magnetické materiály nacházející se ve sbírce Národního filmového archivu. Nosiče obsahují pracovní a finální verze filmového zvuku. Data obsažená na jejich obalech byla využita pro vypracování kvantitativní sondy popisující jednotlivé typy zvukových nosičů, jejich digitalizáty byly využity pro kvantitativní a kvalitativní analýzu obsahu materiálů. Analýzy byly dále využity pro popsání vztahu jednotlivých generací filmového i nefilmového materiálu. Na tyto sondy navazuje snaha o vytvoření konceptuálního modelu využívajícího principů Funkčních požadavků na bibliografické záznamy (FRBR). Model reflektuje jak materiálovou heterogenitu zvukových pramenů, objasněnou kvantitativní a kvalitativní analýzou, tak to, jakým způsobem je konkrétní filmové dílo zachyceno ve všech dostupných materiálech (od technického scénáře, přes magnetické zvukové pásy po výsledný filmový pás). V rámci této přehledové studie jsou představena hlavní historicko-teoretická a praktická východiska výzkumu materiálů filmového zvuku. Text obsahuje přehled typů zvukových záznamů vyskytujících se na výrobních magnetických nosičích, jejich klasifikaci a rozložení hlavních zvukových složek (hudba, ruchy, dialogy). Dále studie prezentuje jeden z možných přístupů k uchopení filmového zvuku. Na příkladu snímku Karla Kachyni Malá mořská víla studie předkládá analytické srovnání manifestací tvůrčích idejí zvukové složky napříč dostupnými materiály. Na základě kvantitativního přehledu typů materiálů, typologie dochovaných záznamů a analytické práce s obsahem vybraných pásů je navržen konceptuální model propojující archivní prameny filmového zvuku. Otázka po materiálových manifestacích filmového zvuku je klíčová pro pochopení dobového procesu filmové výroby, zároveň představuje zásadní výzvu pro budoucí uchopení všech aspektů dobového, nejen filmového, zvuku. Na příkladu díla Zdeňka Lišky, nejvýznamnějšího českého skladatele filmové hudby, byl vymodelován jeden z možných přístupů k uchopení procesu výroby zvuku. Emergentní konceptuální model pak slouží jako základ katalogizačního modulu, který bude v budoucnu využit pro zpřístupňování informací zapsaných na zvukových nosičích. Toto téma je zároveň v české odborné literatuře zatím neuchopené.

  • Název v anglickém jazyce

    Film sound in its material manifestations: In collection of Národní filmový archiv, Prague and with regards to the work of Zdeněk Liška

  • Popis výsledku anglicky

    This paper deals with the question of finding traces of historical film sound production process in production magnetic tapes. with regards to its material manifestations. Film sound production leaves traces of its development and underlying creative processes in all of its stages. Materials that contain these traces can be used to retrospectively analyse both the development of the film work in question and the creative processes that lie behind its sound and music. As part ofthe research, magnetic materials, present at the Národní filmový archiv in Prague, that contain the preliminary and final versions of the film sound were analysed. Data contained on their packaging was used in a case study that describes individual types of audio carriers and their contents. Digitized tapes were used for a quantitative and qualitative analysis of the content of the materials. These case studies were further used to describe the relationship between individual generations of the film and non-film material. Quantitative and qualitative analysis is followed by an effort to modify the Functional Requirements for Bibliographic Records(FRBR) standard in order to create a conceptual model that reflects both the material heterogeneity of film production magnetic tapes and the manifestations of sound of a specific film work in all its available materials (the script, magnetic audio tapes and the film negative and prints). This study presents the main historical, theoretical and practical approaches to film sound research. The text contains an overview of the types of sound recordings found on magnetic carriers connected to film sound production, their classification and distribution of the main sound elements (music, foley, dialogues). Furthermore, the study presents an analytical comparison of the expressions of creative concepts found in the soundtrack of the Czech 1970s film The Little Mermaid across all the available materials, as well as a conceptual model which connects all of the filmsound archival sources. Material manifestations of film sound are key to understanding the period process of film sound production. On the example of the work of Zdeněk Liška, the foremost Czech film music composer, a possible approachto understanding the historical process of sound production was modelled. The conceptual model further serves as a basis of a cataloguing module, which will be used by the Národní filmový archiv (the National Film Archive in Prague) for its emergent film catalogue. This topic is yet to be covered by the Czech scientific literature.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60405 - Studies on Film, Radio and Television

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    ProInflow

  • ISSN

    1804-2406

  • e-ISSN

    1804-2406

  • Svazek periodika

    14

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1-2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    53

  • Strana od-do

    171–224

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus