Filmová cenzurní praxe římskokatolické církve: Konkrétní podoby pochopení a uchopení moderního média v prostředí českých katolíků první poloviny 20. století
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00057266%3A_____%2F23%3AN0000015" target="_blank" >RIV/00057266:_____/23:N0000015 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://arl.nfa.cz/arl-nfa/cs/detail-nfa_un_cat-265415-Filmova-cenzurni-praxe-rimskokatolicke-cirkve/" target="_blank" >https://arl.nfa.cz/arl-nfa/cs/detail-nfa_un_cat-265415-Filmova-cenzurni-praxe-rimskokatolicke-cirkve/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Filmová cenzurní praxe římskokatolické církve: Konkrétní podoby pochopení a uchopení moderního média v prostředí českých katolíků první poloviny 20. století
Popis výsledku v původním jazyce
Po skončení 1. světové války stála katolická církev na „prahu nové doby“. V důsledku postupující sekularizace a modernizace byla nucena vytvářet vlastní kulturní strategie, které jí umožňovaly přežít v nových podmínkách. Katolický přístup ke kinematografii byl vyjádřen v encyklice papeže Pia XI. Vigilanti Cura. Film se musel přizpůsobit katolickým požadavkům – měl být nejprve zdisciplinován, aby mohl být následně použít k disciplinaci diváků. Tomuto cíli posloužila alternativní katolická filmová cenzura. V prvorepublikovém Československu vzniklo několik katolických iniciativ prosazujících katolickou filmovou cenzuru. Během 30. let tyto aktivity převzala a centralizovala Katolická akce. Konkrétní podoby naší domácí katolické filmové cenzury lze shrnout do dvou bodů: 1. samotné hodnocení filmu často zastínily kompetenční konflikty mezi jednotlivými skupinami a 2. recenze filmů byly poměrně stručné a spíše než smyslu zobrazovaného se věnovaly pídění po zobrazování erotiky a sexuality.
Název v anglickém jazyce
Film Censorship Practice of the Roman Catholic Church: Conrete forms of understanding and grasping of the modern medium in the environment of Czech Catholics of the first half of the 20th century
Popis výsledku anglicky
After the end of World War I, the Catholic Church stood at „the threshold of a new era.“ As a result of advancing secularization and modernization it was forced to create its own cultural strategies that allowed it to survive in the new conditions. The catholic approach to cinematography was expressed in the Encyclical of Pope Pius XI. Vigilanti Cura. The film had to be adapted to catholic demands – to discipline it and then to use it for disciplination of audience. The alternative catholic film censorship served this goal. In the First Czechoslovak Republic several catholic initiatives were set up to pursue catholic film censorship. During the 1930s these activities were took over and centralized by the Catholic Action. The specific forms of czech catholic film censorship can be summarized into two points: 1. the film evaluation itself often overshadowed the competence conflicts between individual groups and 2. film reviews were relatively brief and more than the meaning of the depicted were devoted to the search for elements of eroticism and sexuality.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Republika ve změnách a trvání
ISBN
978-80-200-3370-3
Počet stran výsledku
44
Strana od-do
183-227
Počet stran knihy
560
Název nakladatele
Academia
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—