Ušlechtilý, dobrý, krásný : Římskokatolická církev a kinematografie v českých zemích 1918–1948
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10484981" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10484981 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Ušlechtilý, dobrý, krásný : Římskokatolická církev a kinematografie v českých zemích 1918–1948
Popis výsledku v původním jazyce
Katolická církev zintenzivněla po první světové válce svůj zájem o sekularizující se svět. Začala hledat nové strategie, jak se aktivně a tvůrčím způsobem zapojit do kulturního dění. Jednou z oblastí, ve které se tento trend jasně ukázal, se stala kinematografie. Již brzy po vynálezu kinematografu se mezi katolíky začaly objevovat nejrůznější nápady a plány, jak s filmem naložit. Zezdola vzniklým iniciativám následně papež požehnal a zahrnul je v encyklice Vigilanti Cura do svého plánu. Tato studie se snaží zorientovat čtenáře v pestré směsici zajímavých a často protichůdných hlasů a názorů, které směrem k filmu zaznívaly od českých katolíků. Katolické aktivity na poli filmu jsou rozděleny do tři základních oblastí: produkce, klasifikace a distribuce. Do první oblasti spadá snaha o výrobu vlastních katolických filmů. Problematika je v této studii demonstrována na příkladu peripetií doprovázejících natáčení filmu Svatý Václav a na následném vztahu katolíků k hotovému dílu. Klasifikace filmů z katolických pozic byla prováděna systematicky a koordinovaně. Studie se zabývá genezí katolických cenzurních institucí, smyslem cenzury a také vztahem české domácí praxe k zahraničí a k Vatikánu. Distribuce filmů probíhala především v rámci sítě orelských kin. Ve studii jsou popsány obecné podmínky orelských kin a zároveň je provedena mikrohistorická sonda zaměřená na konkrétní příklady dvou moravských venkovských kin. Cílem studie je zasadit konkrétní a specifické filmové aktivity českých katolíků do kontextu širších tendencí a strategií katolické církve, které směřovaly k většímu otevírání se okolnímu světu. Studie primárně vychází z archivního výzkumu a z analýzy dobových periodik a příruček. Kniha je publikovanou verzí autorovy disertační práce, obhájené na FF UK roku 2020.
Název v anglickém jazyce
Noble, Good, Beautiful : The Roman Catholic Church and its relationship to cinematography in the Czech lands between 1918 and 1948
Popis výsledku anglicky
After the First World War, the Catholic Church intensified its interest in a world that was becoming ever more secular and began to look for new means of actively and creatively taking part in cultural affairs. Cinematography was one of the areas in which this trend became most apparent. It was shortly after the invention of cinematograph that various ideas and plans regarding how to deal with film began to emerge among Catholics. Consequently, the Pope gave his blessing to community-based initiatives and included them in his plan in the encyclical Vigilanti Cura. This study seeks to familiarise the reader with a multifarious mixture of interesting, and often contradictory, voices and opinions that were heard from Czech Catholics with regard to film. Catholic activities in the field of film are divided into three basic areas: production, classification and distribution, with the first area concerning the effort to make their own Catholic films. This study demonstrates the problems faced in this endeavour by presenting the difficulties in the making of the film Saint Wenceslas and the consequent relationship of Catholics to the completed work. The classification of films from the Catholic point of view was carried out systematically and in a coordinated manner. The study deals with the origins of Catholic censorship institutions, the meaning of censorship, and also the relationship between Czech domestic practice and foreign and Vatican practice. The distribution of films took place primarily within the network of Orel cinemas. The study describes the general conditions of Orel cinemas and presents a micro-historic survey which focuses on the specific examples of two rural Moravian cinemas. The object of this study is to place the specific film activities of Czech Catholics in the context of the broader tendencies and strategies of the Catholic Church, which aimed at becoming more open to the surrounding world. The study is primarily based on archival research and on the analysis of historical periodicals and handbooks. The book is a published version of the author's dissertation, defended at the Faculty of Arts - Charles University in 2020.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Kreativita a adaptabilita jako předpoklad úspěchu Evropy v propojeném světě</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7004-196-3
Počet stran knihy
328
Název nakladatele
Národní filmový archiv
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—