Radek Pilař - dvojí český videoart
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00057266%3A_____%2F23%3AN0000021" target="_blank" >RIV/00057266:_____/23:N0000021 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://vvp.avu.cz/app/uploads/2023/01/2022-33-blazicek.pdf" target="_blank" >https://vvp.avu.cz/app/uploads/2023/01/2022-33-blazicek.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Radek Pilař - dvojí český videoart
Popis výsledku v původním jazyce
Tato studie na příkladu Radka Pilaře shrnuje specifický typ zapojení video umělců v době československé normalizace 80. let. Zaměřuje se na rozdíl mezi postavením umělců v rámci oficiálního a neoficiálního umění, související instituce, technologická a tvůrčí omezení. Z tohoto pohledu autor na příkladu videoprůmyslu, SČVU a produkční jednotky Supraphon Music Video, popisuje vyjednávací strategie při prosazování videoartu jako kreativní disciplíny v rámci státních kulturních organizací. Studie pojednává o Radku Pilařovi jako o umělci vnášejícím aktuální dobová témata do počínající normalizace, ale záhy se úspěšně etablující na poli umění pro děti. Díky rychle nabytému renomé v této oblasti se stal ambivalentním aktérem, který dokázal efektivně vyjednávat se státními orgány, ale zároveň ne vždy naplňoval vlastní tvůrčí emancipaci.
Název v anglickém jazyce
Radek Pilař – Two Kinds of Czech Videoart
Popis výsledku anglicky
This study, using the example of Radek Pilař, summarizes a specific type of video artists’ involvement at the time of the Czechoslovak political “normalization” of the 1980s. It focuses on the difference between positions of artists within official and unofficial art, related institutions, technological and creative limitations. From this perspective, using the example of the video industry, the SČVU [Union of Czech Visual Artists], and the production unit Supraphon Music Video, the author describes negotiating strategies in the promotion of video art as a creative discipline within state cultural organizations. The study discusses Radek Pilař as an artist introducing current themes of contemporary art into the beginning of normalization, but soon successfully establishing himself in the field of art for children. Thanks to his quickly acquired reputation in this area, he became an ambivalent actor who could negotiate effectively with state authorities, but at the same time did not always fulfill his own creative emancipation.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny
ISSN
1802-8918
e-ISSN
—
Svazek periodika
neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
33
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
26
Strana od-do
2-18
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—