Psychometric Properties of the Czech Version of the Vanderbilt ADHD Diagnostic Parent Rating Scale
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00064165%3A_____%2F23%3A10465283" target="_blank" >RIV/00064165:_____/23:10465283 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216208:11110/23:10465283
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=otw-Z_VyYU" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=otw-Z_VyYU</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1177/10870547231167567" target="_blank" >10.1177/10870547231167567</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Psychometric Properties of the Czech Version of the Vanderbilt ADHD Diagnostic Parent Rating Scale
Popis výsledku v původním jazyce
This study examined the psychometric properties of the Czech translation of the Vanderbilt ADHD Diagnostic Parent Rating Scale (VADPRS), a tool used to assess ADHD symptoms. Data was collected online from parents of school-aged children and included questions related to their child's diagnosis or treatment. The results showed that while relying on professional judgment improved specificity and positive predictive value, it decreased negative predictive value. These findings indicate that the VADPRS scale is more accurate in identifying individuals with ADHD when professionals provide the diagnosis, but fewer true negatives are found. This is the first study attempting to describe the psychometric properties of this tool in the Czech Republic and assess its use as an additional tool for ADHD diagnosis. It is recommended that structured clinical interviews be used to increase the accuracy of ADHD diagnosis.
Název v anglickém jazyce
Psychometric Properties of the Czech Version of the Vanderbilt ADHD Diagnostic Parent Rating Scale
Popis výsledku anglicky
This study examined the psychometric properties of the Czech translation of the Vanderbilt ADHD Diagnostic Parent Rating Scale (VADPRS), a tool used to assess ADHD symptoms. Data was collected online from parents of school-aged children and included questions related to their child's diagnosis or treatment. The results showed that while relying on professional judgment improved specificity and positive predictive value, it decreased negative predictive value. These findings indicate that the VADPRS scale is more accurate in identifying individuals with ADHD when professionals provide the diagnosis, but fewer true negatives are found. This is the first study attempting to describe the psychometric properties of this tool in the Czech Republic and assess its use as an additional tool for ADHD diagnosis. It is recommended that structured clinical interviews be used to increase the accuracy of ADHD diagnosis.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
30300 - Health sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of Attention Disorders
ISSN
1087-0547
e-ISSN
1557-1246
Svazek periodika
27
Číslo periodika v rámci svazku
10
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
1075-1080
Kód UT WoS článku
000971641100001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85153312616