Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Psychometric Properties of the Czech Version of the Vanderbilt ADHD Diagnostic Parent Rating Scale

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00064165%3A_____%2F23%3A10465283" target="_blank" >RIV/00064165:_____/23:10465283 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11110/23:10465283

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=otw-Z_VyYU" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=otw-Z_VyYU</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1177/10870547231167567" target="_blank" >10.1177/10870547231167567</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Psychometric Properties of the Czech Version of the Vanderbilt ADHD Diagnostic Parent Rating Scale

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This study examined the psychometric properties of the Czech translation of the Vanderbilt ADHD Diagnostic Parent Rating Scale (VADPRS), a tool used to assess ADHD symptoms. Data was collected online from parents of school-aged children and included questions related to their child&apos;s diagnosis or treatment. The results showed that while relying on professional judgment improved specificity and positive predictive value, it decreased negative predictive value. These findings indicate that the VADPRS scale is more accurate in identifying individuals with ADHD when professionals provide the diagnosis, but fewer true negatives are found. This is the first study attempting to describe the psychometric properties of this tool in the Czech Republic and assess its use as an additional tool for ADHD diagnosis. It is recommended that structured clinical interviews be used to increase the accuracy of ADHD diagnosis.

  • Název v anglickém jazyce

    Psychometric Properties of the Czech Version of the Vanderbilt ADHD Diagnostic Parent Rating Scale

  • Popis výsledku anglicky

    This study examined the psychometric properties of the Czech translation of the Vanderbilt ADHD Diagnostic Parent Rating Scale (VADPRS), a tool used to assess ADHD symptoms. Data was collected online from parents of school-aged children and included questions related to their child&apos;s diagnosis or treatment. The results showed that while relying on professional judgment improved specificity and positive predictive value, it decreased negative predictive value. These findings indicate that the VADPRS scale is more accurate in identifying individuals with ADHD when professionals provide the diagnosis, but fewer true negatives are found. This is the first study attempting to describe the psychometric properties of this tool in the Czech Republic and assess its use as an additional tool for ADHD diagnosis. It is recommended that structured clinical interviews be used to increase the accuracy of ADHD diagnosis.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    30300 - Health sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Attention Disorders

  • ISSN

    1087-0547

  • e-ISSN

    1557-1246

  • Svazek periodika

    27

  • Číslo periodika v rámci svazku

    10

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    1075-1080

  • Kód UT WoS článku

    000971641100001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85153312616