Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Školy pro válečné uprchlíky v Praze v období první světové války

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00064432%3A_____%2F22%3AN0000007" target="_blank" >RIV/00064432:_____/22:N0000007 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.muzeumprahy.cz" target="_blank" >https://www.muzeumprahy.cz</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Školy pro válečné uprchlíky v Praze v období první světové války

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek se zabývá fenoménem uprchlických škol v Praze v době první světové války. Zajištění kontinuity ve školní docházce dětí válečných uprchlíků vycházela z možností v dané obci – buď tedy formou integrace v německých a českých třídách, zřízením provizorních škol v rodném jazyce vysídlených komunit či kombinací obou těchto forem. Po organizační stránce byly uprchlické školy závislé na subvencích ze státního rozpočtu, ve velké míře se však jejich chod neobešel bez podpory charitativních organizací, pomocných komitétů a iniciativy ze strany filantropů. Nezastupitelnou roli v péči o židovskou část uprchlické populace, pokud jde o zajištění podmínek pro vedení kurzů na úrovni elementárního a sekundárního vzdělání či chodu profesních kurzů, měla nově zřízená Školní kancelář při židovské náboženské obci v Praze vedená pražským sionistou Alfredem Engelem. Na financování tříd s židovskými dětmi se podílela i Nadace barona Hirsche se sídlem ve Vídni. Dohled nad vzděláváním v provizorních školách pro děti polské národnosti měla zpočátku skupina delegátů krakovského arcibiskupství, a to za výrazné podpory pomocných komitétů pro polské a ukrajinské uprchlíky. V průběhu války bylo v Praze založeno celkem deset uprchlických škol zajišťujících elementární vzdělávání (třídy obecných a měšťanských škol) a dvě gymnázia určené pro studenty z Haliče a Bukoviny. Vzdělávání dětí uprchlíků přikládal státní aparát Rakouska-Uherska velký význam, a to nejen s ohledem na nutnost zachování kontinuity školní docházky započaté ještě před válečným vyhnanstvím, ale i jako k prostředku integrace a prostoru pro realizaci volnočasových aktivit v místě provizorního azylu.

  • Název v anglickém jazyce

    Refugee schools in Prague during the First World War.

  • Popis výsledku anglicky

    This contribution deals with the phenomenon of refugee schools in Prague during the First World War. Organising education for refugees was largely dependent on financial support from the state; however, it was also depended a lot on the help of charitable organizations, relief committees and the activities of philanthropists. In the case of the elementary, secondary, and professional education of Jewish refugees, this was mainly organised by a newly founded School Office at the Jewish Religious Community in Prague, which was run by the Zionist Alfred Engel as well as the Viennese philanthropic organization, the Baron Hirsch Foundation. Primary schools for Polish and Ukrainian refugees were initially established mainly thanks to the initiative of the delegates of the Krakow archdiocese, then with the support of auxiliary committees for Polish and Ukrainian refugees. In Prague, ten elementary refugee schools were gradually established as well as two grammar schools ensuring the continuity of education for high school students from Galicia and Bukovina. As part of Austrian war policy, refugee education was important not only as a means of preserving the continuity of the educational process for children away from home, but also as a way of filling their free time spent in the diaspora.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Historica Pragensia

  • ISSN

    1801-1616

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    9

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2022

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    30

  • Strana od-do

    183-213

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus