Školy pro válečné uprchlíky v Praze v době první světové války
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10452800" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10452800 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=_6bCF.TyX3" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=_6bCF.TyX3</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Školy pro válečné uprchlíky v Praze v době první světové války
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zabývá fenoménem uprchlických škol v Praze za první světové války. Organizace vzdělávání pro uprchlíky byla do značné míry závislá na finanční podpoře ze strany státu; hodně však záleželo i na pomoci dobročinných organizací, pomocných výborů a činnosti filantropů. V případě základního, středního a odborného vzdělávání židovských uprchlíků to organizoval především nově založený Školský úřad při Židovské náboženské obci v Praze, který vedl Alfred Engel a vídeňská filantropická organizace, nadace barona Hirsche. Základní školy pro polské a ukrajinské uprchlíky vznikaly zpočátku především díky iniciativě delegátů krakovské arcidiecéze, poté za podpory pomocných výborů pro polské a ukrajinské uprchlíky. V Praze bylo postupně zřízeno deset základních uprchlických škol a dvě gymnázia zajišťující kontinuitu vzdělávání středoškoláků z Haliče a Bukoviny. V rámci rakouské válečné politiky bylo vzdělávání uprchlíků důležité nejen jako prostředek k zachování kontinuity vzdělávacího procesu dětí mimo domov, ale také jako způsob vyplnění volného času.
Název v anglickém jazyce
Schools for war refugees in Prague during the First World War
Popis výsledku anglicky
This contribution deals with the phenomenon of refugee schools in Prague during the First World War. Organising education for refugees was largely dependent on financial support from the state; however, it was also depended a lot on the help of charitable organizations, relief committees and the activities of philanthropists. In the case of the elementary, secondary, and professional education of Jewish refugees, this was mainly organised by a newly founded School Office at the Jewish Religious Community in Prague, which was run by the Zionist Alfred Engel as well as the Viennese philanthropic organization, the Baron Hirsch Foundation. Primary schools for Polish and Ukrainian refugees were initially established mainly thanks to the initiative of the delegates of the Krakow archdiocese, then with the support of auxiliary committees for Polish and Ukrainian refugees. In Prague, ten elementary refugee schools were gradually established as well as two grammar schools ensuring the continuity of education for high school students from Galicia and Bukovina. As part of Austrian war policy, refugee education was important not only as a means of preserving the continuity of the educational process for children away from home, but also as a way of filling their free time spent in the diaspora.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Historica Pragensia
ISSN
1801-1616
e-ISSN
—
Svazek periodika
2022
Číslo periodika v rámci svazku
9
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
31
Strana od-do
183-213
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—