Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Petra Malinová | Z úcty k hlíně

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00088404%3A_____%2F20%3AN0000011" target="_blank" >RIV/00088404:_____/20:N0000011 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Petra Malinová | Z úcty k hlíně

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tvorba Petry Malinové (*1975) je založená na principu zkoumání krajinných námětů a jejích drobných motivů. V současné době se zaměřuje na kresbu a skládání strukturálních obrazů. Experimentuje s přírodními materiály, jako je hlína, popel nebo jíl. Sbírá traviny, bylinky i kvítka, které strukturovaně vrství do svých obrazů, jež doplňuje barevnými pigmenty. Autorka v rámci možnosti dialogu s dalším umělcem ze sbírky Galerie moderního umění v Hradci Králové vybrala dílo Olgy Karlíkové, s níž ji spojuje zájem o proniknutí pod povrch věcí a snaha zachytit energii růstu, energetických uzlů a složitých struktur hmoty, jež je podle posledních vědeckých výzkumů pouhou iluzí. Olga Karlíková (1923–2004) byla malířkou a textilní výtvarnicí. V dobách, kdy nebylo možné díla vystavovat, schovávala své náměty jako mnoho jiných autorů do textilního designu. Tvorba Olgy Karlíkové prošla zájmem o strukturální abstrakci, ale hlavním námětem její tvorby se stalo téma prostoru a země. Ve svých dílech zachycuje nekonečné plochy a zvuky, které zaznamenává do obrazu. Inspiraci nacházela ve zpěvu ptáků či velryb nebo v průběhu a intenzitě zvuků kolem sebe. Petra Malinová náměty pro svou tvorbu hledá v přírodě, kterou reflektuje nejen motivy na obrazech, ale i jako nekonečnou studnici materiálu, ze kterého obrazy strukturálně skládá a vrství. Patří k umělcům, kteří si při práci ušpiní ruce. Součástí procesu její tvorby jsou prostor a čas na pozorování i studie, která je stejně důležitá jako výsledné dílo. Trpělivě skládá každý květ i stéblo nebo přisypává hlínu a hledá jim jejich místo na obraze. Navrstvené obrazy díky svým specifickým vlastnostem i po zásahu autorky dále pracují a stejně jako příroda sama si vytvářejí svou vlastní cestu. Tvorba Petry Malinové však nespočívá jen ve výsledném díle. Obsahuje celý proces, který výsledku předchází. Na magické motivy trpělivě vyčkává a přírodní suroviny užívá s něhou a velkým respektem. Její kresby jsou velmi často tvořeny vyhořelými uhlíky nespotřebovaného materiálu, většinou z vlastní zahrady. Nejedná se ovšem o pouhý současný trend, Petra Malinová tvoří v naprostém souladu s tím, jak sama žije a funguje, jako velmi křehká a citlivá duše. Její tvorba je založena na intimitě a vzájemné úctě k prostředí, ve kterém žije. V dílech můžeme sledovat, jak se práce po obsahové stránce doplňují a jak jedna myšlenka navazuje na druhou. Důležitá je pro autorku i vazba na okolí, ve kterém se pohybuje a které je jí nekonečnou studnicí inspirace. Autorka ve svých dílech zachycuje krásu přítomného okamžiku, stejně jako tomu bylo například u impresionistů, a zprostředkovává nám tak možnost vybavit si, jakou barvu mají červánky, jaké zvláštní magické světlo vzniká po dešti, barvu mraků na obloze, růst klíčků pažitky nebo pohled ze zamlženého okna jedoucího vlaku. Vyčištěný prostor Bílé kostky nám poskytl možnost vytrhnout se z každodenního shonu, kochat se a obdivovat detaily, kterých bychom si za normální situace nevšimli. Petra Malinová nám předkládá křehké svědectví o proměně okolního světa.

  • Název v anglickém jazyce

    Petra Malinová | Out of Respect for Clay

  • Popis výsledku anglicky

    The work of Petra Malinová (*1975) is based on the idea of exploring landscapes and the smaller motives within them. She is currently focusing on drawing and assembling structural paintings, experimenting with natural materials like dirt, ash, argil, and gathering grasses, herbs, and blooms which she subsequently layers in a structured manner onto her paintings, then colors using pigments. Confronted with the possibility of dialogue with another artist displayed at the Gallery of Modern Art in Hradec Králové, she chose the work of Olga Karlíková, with whom she shares a fascination with venturing under the surface of things and a desire to capture growth, energetic knots and the complex structures of substances which, according to the latest scientific research, are a mere illusion. Olga Karlíková (1923–2004) was a painter and textile designer. In the years when she was not allowed to display her work publicly, she hid it, as did many other artists, within textile design. The work of Olga Karlíková was affected by interest in structural abstraction, but the main theme of her work became that of space and earth. Her work captures endless surfaces and sounds, which she recorded in her paintings. She found inspiration in birdsong, whale vocalization, and the development and intensity of the daily sounds which surrounded her. Petra Malinová looks for inspiration in nature, which she uses not only as a source of motives for her paintings but also as a bottomless reservoir of materials with which she structurally assembles and layers her works. She is among the artists who literally get their hands dirty. An important aspect of her process is the space and time to observe and study, which are as important a part of her work as the resulting piece of art itself. She patiently assembles each bloom, each blade of grass, or sprinkles dirt, searching for the right placement in the painting. The layered paintings, thanks to their specific qualities, continue their work even after the artist is done with them; like nature, they find their own way. The work of Petra Malinová is not only about the resulting work of art but about the entire process leading up to it. She patiently waits for her motives and collects blooms only once the flowers have shown their full power. Her drawings are often made using the burnt coals of unused materials, usually from her own garden. Let us not mistake these processes for some kind of current trend. Petra Malinová creates just as she lives and functions herself, as a fragile and tender soul. Her work is grounded in intimacy with, and respect for, the environment in which she lives, and forms a collective whole throughout which we may witness her connect one idea with another. The author considers the space in which she creates a constant source of inspiration. The artist’s work captures the beauty of the present moment, similarly to how the impressionists did, and thus gives us the opportunity to remember what clouds look like at dawn, the peculiar light after rain, the color of storm clouds, the growth of chive sprouts, or the view from the foggy window of a moving train. The clean space of the White cube gave us the opportunity to escape our everyday bustle and allowed us to take in and admire details which we wouldn’t normally notice. Petra Malinová has created a tender testimony about the transformations of the world around us.

Klasifikace

  • Druh

    E<sub>nekrit</sub> - Výstava

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Místo konání akce

    Hradec Králové

  • Stát konání akce

    CZ - Česká republika

  • Datum zahájení akce

  • Datum ukončení akce

  • Celkový počet účastníků

    2

  • Počet zahraničních účastníků

  • Typ akce podle státní přísl. účastníků

    CST - Celostátní akce