Pozorování, naslouchání, dotýkání i postupné stávání se zvířetem
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F24%3AN0000055" target="_blank" >RIV/60461071:_____/24:N0000055 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://flashart.cz/2024/09/06/pozorovani-naslouchani-dotykani-i-postupne-stavani-se-zviretem/" target="_blank" >https://flashart.cz/2024/09/06/pozorovani-naslouchani-dotykani-i-postupne-stavani-se-zviretem/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pozorování, naslouchání, dotýkání i postupné stávání se zvířetem
Popis výsledku v původním jazyce
Recenze k výstavě Hra v Galerii Benedikta Rejta v Lounech. Mezi mnoha dalšími díly ze sbírek galerie byla vystavena i kresba slavné české malířky a textilní výtvarnice Olgy Karlíkové s názvem Ptačí zpěv – ráno. Tento výjev z roku 1982 zobrazuje zdánlivě nahodilou, abstraktní kombinaci různě barevných čar. Jak záhy vysvětlí doprovodný popisek, jedná se o sofistikovaný zápis ptačího zpěvu, který si Karlíková osvojila při trávení času v přírodě (nejen) kolem své chalupy na Kokořínsku. Tam měla umělkyně často naslouchat lokálnímu ptactvu, a pro zvuk každého z nich vytvořit specifický grafický znak. Její „zápisy ptačích koncertů“, jak o nich referují autorky výstavy, jsou vždy jiné – nepředvídatelné stejně tak, jako byla nepředvídatelná délka či intenzita zrovna poslouchaného ptačího projevu. Z početné série úhledných minimalistických kreseb lze odvodit vztah umělkyně ke „konkrétní přírodě“, snad také fascinaci možnostmi dorozumívání opeřenců a možná i obavu z řídnutí jejich mnohosti v průběhu let, kdy si je zaznamenávala.
Název v anglickém jazyce
Observing, listening, touching and gradually becoming an animal
Popis výsledku anglicky
Review of the exhibition The Game at the Benedikt Rejt Gallery in Louny. Among many other works from the gallery's collections, a drawing by the famous Czech painter and textile artist Olga Karlíková entitled Birdsong - Morning was exhibited. This scene from 1982 depicts a seemingly random, abstract combination of different coloured lines. As the accompanying caption soon explains, it is a sophisticated record of birdsong, which Karlíková mastered while spending time in nature (not only) around her cottage in the Kokořín region. There, the artist would often listen to the local birds, and create a specific graphic sign for the sound of each one. Her "records of bird concerts", as they are described by the authors of the exhibition, are always different - unpredictable, just as the length or intensity of the bird's speech that she was listening to was unpredictable. From the numerous series of neat minimalist drawings, one can infer the artist's relationship to "concrete nature", perhaps also a fascination with the possibilities of communicating with feathered creatures and perhaps a fear of the thinning of their multiplicity over the years when she recorded them.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů