Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Věra Jičínská

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00088404%3A_____%2F23%3AN0000003" target="_blank" >RIV/00088404:_____/23:N0000003 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/60461071:_____/23:N0000024

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.galeriehk.cz/vyzkum-dila-very-jicinske/" target="_blank" >https://www.galeriehk.cz/vyzkum-dila-very-jicinske/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Věra Jičínská

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Monografie malířky Věry Jičínské (1898–1961) s bohatým obrazovým doprovodem přibližuje stěžejní aspekty tvorby této pozoruhodné a neprávem opomíjené osobnosti českého moderního umění. Její autorka Martina Pachmanová na základě výběru olejomaleb, pastelů, kreseb, grafik, ale i málo známých fotografií vykresluje dobu, kdy Jičínská mezi válkami studovala, pracovala nebo vystavovala v Brně, Mnichově, Praze, Paříži, Bretani, Budapešti, Pětikostelí či Dobrušce. Mapuje vývoj malířčina díla, jehož počátky jsou spjaty s analytickým kubismem a purismem a které se přes neoklasicistickou fázi překlenulo až k výrazně subjektivní „řeči“ tvarů, barev a světel. Připomíná však také její práci na poli užitého umění, jemuž se věnovala po druhé světové válce. V neposlední řadě nově zhodnocuje dosud přehlíženou publicistickou činnost této umělkyně. Místo obvyklého chronologického, lineárního výkladu se soustředí na vybrané problémy, napříč kterými se vedle výtvarných a ikonografických aspektů malířčiny tvorby zabývá také otázkami profesními, genderovými a ideologickými v širších i ryze privátních souvislostech. Martina Pachmanová sleduje Věru Jičínskou nejen jako malířku, žurnalistku, fotoamatérku, designérku, cestovatelku, ale také jako (moderní) ženu, manželku a matku. Díky zvolené struktuře knihy dostává osobnost a dílo Věry Jičínské s každou další fazetou větší plasticitu a graduje. Z tohoto hlediska zaujímají zvláštní postavení poslední dvě kapitoly, které s ještě větší mírou otevírají téma statusu, přesněji vrozené, připsané a získané postavení ženy v sociálním systému prvorepublikového Československa, a role, které měla žena s jejím statusem hrát a kterým se snažila statečně vzdorovat. Autorka Martina Pachmanová v knize shrnula svůj předchozí průzkum díla Věry Jičínské. Publikaci odborně recenzoval PhDr. Milan Pech, Ph.D. Galerie moderního umění v Hradci Králové na monografii spolupracovala s Kulturním zařízením města Dobrušky – vlastivědným muzeem, které spravuje malířčinu pozůstalost, a Nadačním fondem Věry Jičínské, Dany Laichterové a Jiřího Görnera.

  • Název v anglickém jazyce

    Věra Jičínská

  • Popis výsledku anglicky

    The monograph of the painter Věra Jičínská (1898-1961), with a rich pictorial accompaniment, presents the key aspects of the work of this remarkable and unjustly neglected personality of Czech modern art. Its author Martina Pachmanová uses a selection of oil paintings, pastels, drawings, prints, as well as little-known photographs to portray the period between the wars when Jičínská studied, worked or exhibited in Brno, Munich, Prague, Paris, Brittany, Budapest, Pětikostelí and Dobruška. It charts the development of the painter's work, whose origins are linked to analytical cubism and purism, and which bridged over the neoclassical phase to a distinctly subjective "language" of shapes, colours and lights. But it also recalls her work in the field of applied art, which she devoted herself to after the Second World War. Last but not least, it reassesses the artist's hitherto overlooked journalistic activity. Instead of the usual chronological, linear interpretation, it focuses on selected issues, across which, in addition to the artistic and iconographic aspects of the painter's work, it also addresses professional, gender and ideological issues in broader and purely private contexts. Martina Pachmanová follows Vera Jičínská not only as a painter, journalist, photographer, designer, traveller, but also as a (modern) woman, wife and mother. Thanks to the chosen structure of the book, the personality and work of Věra Jičínská becomes more plastic and more gradual with each new phase. From this point of view, the last two chapters occupy a special position, as they open up the topic of status, more precisely, the innate, ascribed and acquired position of women in the social system of the First Republic of Czechoslovakia, and the roles that women had to play with their status and which they tried valiantly to resist. In the book, the author Martina Pachmanová summarizes her previous research into the work of Věra Jičínská. The publication was peer-reviewed by Milan Pech, PhD. The Gallery of Modern Art in Hradec Králové collaborated on the monograph with the Cultural Facility of Dobruška - Museum of Local History, which manages the painter's estate, and the Věra Jičínská, Dana Laichterová and Jiří Görner Foundation.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-87605-84-4

  • Počet stran knihy

    196

  • Název nakladatele

    Galerie moderního umění v Hradci Králové

  • Místo vydání

    Hradec Králové

  • Kód UT WoS knihy