Věra Jičínská
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F23%3AN0000025" target="_blank" >RIV/60461071:_____/23:N0000025 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Věra Jičínská
Popis výsledku v původním jazyce
Výstava Věry Jičínské v Galerii moderního umění v Hradci Králové, k níž byl vydán doprovodný katalog, se opírá o průzkum autorčiny objemné pozůstalosti uložené v Městském muzeu v Dobrušce, stejně jako o díla z dalších veřejných a soukromých sbírek. Jejím cílem bylo přiblížit stěžejní aspekty tvorby této pozoruhodné osobnosti, a to s akcentem na 20. a 30. léta minulého století, kdy studovala, pracovala či vystavovala v Praze, Mnichově, Paříži, Bretani, Budapešti, Pětikostelí či Dobrušce: obrazy, pastely, kresby, grafiky, ale také málo známé fotografie. Výstava však krátce připomněla rovněž Jičínské práci na poli užitého umění, jemuž se – částečně i z ekonomických důvodů – věnovala po druhé světové válce. Výstava zprostředkovala vývoj autorčina díla, jehož počátky jsou spjaty s analytickým kubismem a purismem a který se přes neoklasicistickou fázi překlenul až k výrazně subjektivní a symbolické „řeči“ tvarů, barev a světel, avšak není koncipovaná přísně chronologicky. Akcentovala ale také tematické konvoluty (ženský akt, exotismy, tanec, symboliku světa a stínu aj.) a stejně tak kladla důraz na širší kulturní, geografické a osobní souvislosti autorčina života a díla, včetně meziválečného ženského umění. Představila rovněž archivní dokumenty či audionahrávku výňatků z Jičínské deníků a dopisů a připomenula i její dosud přehlíženou publicistickou činnost.
Název v anglickém jazyce
Věra Jičínská
Popis výsledku anglicky
Věra Jičínská's exhibition at the Gallery of Modern Art in Hradec Králové was based on a survey of the author's voluminous legacy stored in the Municipal Museum in Dobruška, as well as works from other public and private collections. The exhibiton aimed to present the key aspects of the work of this remarkable personality, with an emphasis on the 20s and 30s of the last century, when Jičínská studied, worked or exhibited in Prague, Munich, Paris, Brittany, Budapest, Pětikosteli (Pécs) or Dobruška: paintings, pastels, drawings, graphics, but also little-known photographs. However, the exhibition also briefly recalled Jičínská's work in the field of applied art, which she devoted herself to - partly for econom-ic reasons - after the Second World War. The exhibition mediated the development of the author's work, the beginnings of which are connected with analytical cubism and purism, and which spanned through the neo-classical phase to a distinctly subjective and symbolic "language" of shapes, colors and lights, but it was not conceived strictly chronologically. The exhibition also emphasized thematic “envelopes” (female nude, exoticism, dance, symbolism of the world and shad-ow, etc.) and also emphasized the wider cultural, geographical and personal connections of the author's life and work, including interwar women's art. The exhibition also present-ed archival documents or an audio recording of excerpts from Jičínská's diaries and letters and recalled her journalistic activity, which had been overlooked until now.
Klasifikace
Druh
E<sub>krit</sub> - Výstava s kritickým katalogem
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Místo konání akce
Galerie moderního umění v Hradci Králové
Stát konání akce
CZ - Česká republika
Datum zahájení akce
—
Datum ukončení akce
—
Celkový počet účastníků
1
Počet zahraničních účastníků
—
Typ akce podle státní přísl. účastníků
CST - Celostátní akce