Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Luboš Ogoun a jeho působení v brněnském baletu v letech 1961-1964

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094862%3A_____%2F15%3A%230001859" target="_blank" >RIV/00094862:_____/15:#0001859 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Luboš Ogoun a jeho působení v brněnském baletu v letech 1961-1964

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Luboše Ogouna (1924-2009) můžeme směle označit za průkopníka moderního baletu v Brně. Patřil k představitelům tzv. „nové vlny“, usilující o modernizaci tanečního umění. Tyto snahy spočívaly nejen ve vytváření nového pohybového tvarosloví, jež rozšiřovalo výrazově chudé možnosti akademického tance o akrobaticko-gymnastické prvky i o podněty modern dance, ale přinesly i nové náměty. Ogounova koncepce tzv. poetického baletu zaznamenala zásadní odklon od velkých realistických baletů. Oproti ilustrativní popisnosti usiloval o vyjádření myšlenek pomocí vysoce stylizovaných tanečních obrazů. Jako hlavní výrazové prostředky přitom užíval náznaky, symboly a metafory. Novému uměleckému směřování se musela přizpůsobit také dramaturgie, ve které byl patrný příklon ke kratším jevištním dílům, využívajícím ponejvíce nebaletní hudbu. Ogounova tvorba v šedesátých letech 20. století představuje jeden z vrcholných momentů v poválečné historii českého baletu.

  • Název v anglickém jazyce

    Luboš Ogoun and his Work in the Brno Ballet during 1961-1964

  • Popis výsledku anglicky

    We can boldly describe Luboš Ogoun (1924–2009) as a pioneer of modern ballet in Brno. He was among the representatives of the so-called “new wave”, striving for the modernization of dance. These attempts were not only based on the creation of a new morphology of movement, which expanded the limited expressive possibilities of academic dance with acrobatic-gymnastic elements and also stimuli from modern dance, but they also brought new themes. Ogoun’s conception of so-called poetic ballet meant a fundamental movement away from grand realistic ballets. Rather than illustrative description, he attempted an explanation of ideas with the help of highly stylized dance scenes. At the same time he used hints, symbols and metaphors. Dramaturgy also had to adapt to the new artistic direction, with a shift towards shorter stage works, in most cases making use of non-ballet music. Ogoun’s work in the 1960s represents one of the high points in the post-war history of Czech ballet.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Musei Moraviae, Scientiae sociales

  • ISSN

    0323-0570

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    C

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    161-170

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus