Luboš Ogoun a jeho působení v brněnském baletu v letech 1961-1964
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094862%3A_____%2F15%3A%230001859" target="_blank" >RIV/00094862:_____/15:#0001859 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Luboš Ogoun a jeho působení v brněnském baletu v letech 1961-1964
Popis výsledku v původním jazyce
Luboše Ogouna (1924-2009) můžeme směle označit za průkopníka moderního baletu v Brně. Patřil k představitelům tzv. „nové vlny“, usilující o modernizaci tanečního umění. Tyto snahy spočívaly nejen ve vytváření nového pohybového tvarosloví, jež rozšiřovalo výrazově chudé možnosti akademického tance o akrobaticko-gymnastické prvky i o podněty modern dance, ale přinesly i nové náměty. Ogounova koncepce tzv. poetického baletu zaznamenala zásadní odklon od velkých realistických baletů. Oproti ilustrativní popisnosti usiloval o vyjádření myšlenek pomocí vysoce stylizovaných tanečních obrazů. Jako hlavní výrazové prostředky přitom užíval náznaky, symboly a metafory. Novému uměleckému směřování se musela přizpůsobit také dramaturgie, ve které byl patrný příklon ke kratším jevištním dílům, využívajícím ponejvíce nebaletní hudbu. Ogounova tvorba v šedesátých letech 20. století představuje jeden z vrcholných momentů v poválečné historii českého baletu.
Název v anglickém jazyce
Luboš Ogoun and his Work in the Brno Ballet during 1961-1964
Popis výsledku anglicky
We can boldly describe Luboš Ogoun (1924–2009) as a pioneer of modern ballet in Brno. He was among the representatives of the so-called “new wave”, striving for the modernization of dance. These attempts were not only based on the creation of a new morphology of movement, which expanded the limited expressive possibilities of academic dance with acrobatic-gymnastic elements and also stimuli from modern dance, but they also brought new themes. Ogoun’s conception of so-called poetic ballet meant a fundamental movement away from grand realistic ballets. Rather than illustrative description, he attempted an explanation of ideas with the help of highly stylized dance scenes. At the same time he used hints, symbols and metaphors. Dramaturgy also had to adapt to the new artistic direction, with a shift towards shorter stage works, in most cases making use of non-ballet music. Ogoun’s work in the 1960s represents one of the high points in the post-war history of Czech ballet.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta Musei Moraviae, Scientiae sociales
ISSN
0323-0570
e-ISSN
—
Svazek periodika
C
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
161-170
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—