Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Tanec jako symbol na příkladu Paula Valéryho

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F23%3AN0000183" target="_blank" >RIV/61384984:51110/23:N0000183 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://ziva-hudba.info/tanec-jako-symbol-na-prikladu-paula-valeryho/" target="_blank" >https://ziva-hudba.info/tanec-jako-symbol-na-prikladu-paula-valeryho/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Tanec jako symbol na příkladu Paula Valéryho

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Esej se zabývá vlivem kritiky racionálního vědění na přelomu 19. a 20. století na inklinaci k tanečnímu umění francouzských symbolistických spisovatelů Stéphana Mallarmého a zejména Paula Valéryho. Valéryho intelektuálně-analytický přístup, který uplatnil ve snaze porozumět světu, se promítl do jeho názoru na tanec. Tanec byl pro něj metafyzickým aktem a přirovnával ho k básni, která není nikdy zafixována, jak si myslel. Svůj literárně-filozofický pohled na tanec uplatnil v několika knihách a kladného ohlasu se mu dostalo od erudovaných tanečních odborníků ve Francii i v Československu (André Levinson, Emanuel Siblík), méně však od samotných tanečníků a choreografů (Jeanne Ronsay, Mary Wigman). Přes jeho povrchní znalosti tanečního umění byl jeho vliv na další emancipaci tance v moderní době nepopiratelný.

  • Název v anglickém jazyce

    Dance as a symbol on the example of Paul Valéry

  • Popis výsledku anglicky

    The essay deals with the influence of the critique of rational knowledge at the turn of the 19th and 20th centuries on the inclination towards dance art of the French Symbolist writers Stéphane Mallarmé and especially Paul Valéry. Valéry's intellectual-analytical approach, which he applied in his attempt to understand the world, was reflected in his views on dance. For him, dance was a metaphysical act and he compared it to a poem that is never fixed as he thought. He demonstrated his literary-philosophical view of dance in several books and received a positive response from erudite dance experts in France and also in Czechoslovakia (André Levinson, Emanuel Siblík), but less so from dancers and choreographers themselves (Jeanne Ronsay, Mary Wigman). Despite his superficial knowledge of the art of dance, his influence on the further emancipation of dance in modern times was undeniable.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Živá hudba

  • ISSN

    0514-7735

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    neuveden

  • Číslo periodika v rámci svazku

    14

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    186-199

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus