Tanec jako symbol na příkladu Paula Valéryho
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F23%3AN0000183" target="_blank" >RIV/61384984:51110/23:N0000183 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://ziva-hudba.info/tanec-jako-symbol-na-prikladu-paula-valeryho/" target="_blank" >https://ziva-hudba.info/tanec-jako-symbol-na-prikladu-paula-valeryho/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Tanec jako symbol na příkladu Paula Valéryho
Popis výsledku v původním jazyce
Esej se zabývá vlivem kritiky racionálního vědění na přelomu 19. a 20. století na inklinaci k tanečnímu umění francouzských symbolistických spisovatelů Stéphana Mallarmého a zejména Paula Valéryho. Valéryho intelektuálně-analytický přístup, který uplatnil ve snaze porozumět světu, se promítl do jeho názoru na tanec. Tanec byl pro něj metafyzickým aktem a přirovnával ho k básni, která není nikdy zafixována, jak si myslel. Svůj literárně-filozofický pohled na tanec uplatnil v několika knihách a kladného ohlasu se mu dostalo od erudovaných tanečních odborníků ve Francii i v Československu (André Levinson, Emanuel Siblík), méně však od samotných tanečníků a choreografů (Jeanne Ronsay, Mary Wigman). Přes jeho povrchní znalosti tanečního umění byl jeho vliv na další emancipaci tance v moderní době nepopiratelný.
Název v anglickém jazyce
Dance as a symbol on the example of Paul Valéry
Popis výsledku anglicky
The essay deals with the influence of the critique of rational knowledge at the turn of the 19th and 20th centuries on the inclination towards dance art of the French Symbolist writers Stéphane Mallarmé and especially Paul Valéry. Valéry's intellectual-analytical approach, which he applied in his attempt to understand the world, was reflected in his views on dance. For him, dance was a metaphysical act and he compared it to a poem that is never fixed as he thought. He demonstrated his literary-philosophical view of dance in several books and received a positive response from erudite dance experts in France and also in Czechoslovakia (André Levinson, Emanuel Siblík), but less so from dancers and choreographers themselves (Jeanne Ronsay, Mary Wigman). Despite his superficial knowledge of the art of dance, his influence on the further emancipation of dance in modern times was undeniable.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Živá hudba
ISSN
0514-7735
e-ISSN
—
Svazek periodika
neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
14
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
186-199
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—