Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Ondřej Sekora vystavující a vystavovaný

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094862%3A_____%2F18%3AN0000105" target="_blank" >RIV/00094862:_____/18:N0000105 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.mzm.cz/scientiae-sociales/" target="_blank" >http://www.mzm.cz/scientiae-sociales/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Ondřej Sekora vystavující a vystavovaný

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Ondřej Sekora (1899–1967) se coby kreslíř přispívající do Lidových novin dostal do širšího povědomí už na přelomu dvacátých a třicátých let 20. století. Prvních kolektivních výstav, jež byly většinou zaměřeny na kreslený humor, se zúčastnil ve třicátých letech. Nejvýznamnější z nich byla Mezinárodní výstava karikatur a humoru, která se uskutečnila v roce 1934 v Praze a v československém kontextu představovala první velký umělecký protest proti Hitlerově politice. Sekora zde byl zastoupen dvaceti pěti kresbami, přičemž téměř polovina z nich měla protinacistický obsah. První (a na dlouhou dobu poslední) Sekorova samostatná výstava proběhla v brněnském obchodním domě Stern v roce 1937. Jmenovala se Ostnatá zahrádka a zahrnovala originály obrázkových seriálů Ferda Mravenec a Kapitán Ani Muk loví v Africe, jež byly doplněny skleněným figurkami z těchto příběhů a živými kaktusy. Zjevně se tedy nejednalo o výstavu s velkými uměleckými ambicemi. Po druhé světové válce se Sekora zaměřil hlavně na psaní a ilustrování knih pro děti. Opět se podílel na řadě kolektivních výstav, jejichž zaměření bylo ve většině případů poplatné tehdy vládnoucí komunistické ideologii. První velká samostatná výstava Sekorovy tvorby proběhla teprve v roce 1962, kdy už bylo tvůrci 63 let. Pod názvem Ilustrace Ondřej Sekora byla instalována v Domě umění města Brna. Ze Sekorovy korespondence vyplývá, že se této výstavě dlouho bránil s odkazem na nedostatek času a pochybnosti o dostatečném výstavním potenciálu své práce. Tato přehlídka nicméně inspirovala několik podobných, které se uskutečnily rovněž v šedesátých letech. Skutečně reprezentativní výstavy se ovšem Sekorovo dílo dočkalo teprve u příležitosti stého výročí jeho narození – přehlídka Ondřej Sekora 1899–1999 se postupně představila v Praze, Brně a Vyškově a zahrnovala více než 300 exponátů.

  • Název v anglickém jazyce

    Ondřej Sekora's Exhibitions

  • Popis výsledku anglicky

    Ondřej Sekora (1899 – 1967) is still popular as author and illustrator of children's books in the Czech Republic. He became more known at the turn of the 1920s and 1930s, at first as a cartoonist working for the prestigious daily Lidové noviny (People’s Newspaper). He participated in the first collective exhibitions in the 1930s, which were usually focused on cartoons and caricatures. The most important of them was the International Exhibition of Caricatures and Humor, held in Prague in 1934. This was the first major artistic protest against Hitler's politics in Czechoslovakia. Sekora took part with twenty-five drawings – almost half of them had anti-Nazi content. The first (and for a long time the last) Sekora's solo exhibition took place in the Stern department store in Brno in 1937. The exposition was called the Thorny Garden, and presented the comic strips Ferda Mravenec (Ferda the Ant), and Kapitán Ani Muk v Africe (Captain No Word in Africa), which were complemented by Ferda glass figures and live cactuses. Apparently this was not an exhibition with great artistic ambitions. After World War II, Sekora focused mainly on writing and illustrating children's books. He again participated in a number of collective exhibitions, the concept of which was in most cases devoted to the ruling Communist ideology. The first major solo exhibitions of Sekora’s work was held in 1962, when he was 63 years old. It was called Ondřej Sekora's Illustration and was installed in the House of Art of the City of Brno. It is known from Sekora's correspondence that for a long time he dismissed the idea of his own exhibition because he was very busy and had doubts about the exhibition potential of his work. This exhibition inspired several similar exhibitions in the 1960s. However, a truly representative exhibition of Sekora's artistic work wasn’t carried out until his death. Only on the occasion of the 100th anniversary of Sekora's birth, the big exhibition Ondřej Sekora 1899 – 1999 was presented in Prague, Brno and Vyškov and included over 300 exhibits.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Musei Moraviae, Scientiae sociales

  • ISSN

    0323-0570

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    103

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    211-217

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus