Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Ondřej Sekora - Mravenčí a jiné práce

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094862%3A_____%2F19%3AN0000098" target="_blank" >RIV/00094862:_____/19:N0000098 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://akropolis.info/kniha/ondrej-sekora/" target="_blank" >https://akropolis.info/kniha/ondrej-sekora/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Ondřej Sekora - Mravenčí a jiné práce

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Publikace Ondřej Sekora - Mravenčí a jiné práce představuje život a doširoka rozkročené dílo jedné z výrazných postav české kultury 20. století. Základní pojetí monografie je chronologické. Publikaci otevírá časová osa, která nabízí vstupní orientaci v Sekorově životě a tvorbě. Po ní následuje kapitola I. Žurnalistika, jelikož právě novinářská práce představuje primární východisko pro všechno další Sekorovo snažení, a přibližuje jeho angažmá v Lidových novinách i dalších periodikách. Navazující tři oddíly – II. Humoristické kresby, karikatury a ilustrace, III. Komiks a IV. Soukromá malířská a kreslířská tvorba – představují tři relativně autonomní fazety tvůrcova výtvarného díla. První z nich ukazuje, z jakých výtvarný vzorů samouk Sekora vycházel, jak vývoj jeho rukopisu formovala pravidelná a dlouhodobá práce pro noviny, a také analyzuje, nakolik tvůrcův styl ovlivnily dobové výtvarné trendy i politické tlaky. Část věnovaná Sekorově aktivitám na poli komiksu se zabývá jeho podílem na formální modernizaci obrázkového seriálu v českém prostředí i tím, jakým způsobem předjímaly jeho pozdější prozaickou tvorbu. Text o Sekorově téměř neznámé privátní výtvarné činnosti pak tuto zasazuje do kontextu dobového výtvarného provazu a objasňuje její vazby na Sekorovo karikaturistické a ilustrátorské dílo. Část V. Literatura pro děti a mládež vstupuje do autorova života v roce 1936, rozebírá jeho přínos české dětské obrázkové knize i jeho poválečné potýkání se s požadavky, které na produkci pro nejmenší čtenáře kladla komunistická ideologie. Kapitoly VI. Divadlo a VII. Audiovizuální tvorba se přenášejí k tvorbě, kde už se Sekorova role posunula do pozice jednoho, byť často klíčového člena rozsáhlejšího kreativního kolektivu, v pozdějších letech zákonitě redukované na autorství námětu a základní výtvarné koncepce. V rámci Sekorova díla měly zřejmě největší přínos pro vývoj českého divadla jeho návrhy marionet z konce dvacátých let, hodnotné a progresivní však byly také jeho scénografické práce pro divadelní adaptace knih s Ferdou Mravencem z konce třicátých let a jako zásadní inspirační podnět pro mnoho různorodých divadelních dramatizací fungují Sekorovy knižní příběhy také po druhé světové válce. Podobně v kontextu dějin domácích audiovizuálních médií sehrály významnou roli adaptace Sekorových příběhů s hmyzími protagonisty – Ferda Mravenec byl hrdinou vůbec prvního českého filmu z let 1941–1942 a výtvarně velmi přesvědčivý byl například i televizní seriál s marionetami natočený v roce 1960. Oddíly VIII. Sport a IX. Svět hmyzu se naopak věnují Sekorovým zájmům a zálibám, které „z vnějšku“ organicky prorůstaly do jeho uměleckého díla a významně je spoluutvářely. První z nich zkoumá Sekorův přístup k referování o sportu v době jeho angažmá v novinách, jeho zásluhy na prosazení se ragby v Československu, ale i recepci sportu v Sekorově ilustračním a prozaickém díle. Druhý z oddílů ukazuje, jak se v Sekorově kreslířské tvorbě formovalo jeho charakteristické antropomorfní pojetí hmyzu i nakolik přesné jsou jeho interpretace z pohledu entomologie. Části X. Občanství a politika a XI. Další životy Sekorova díla se věnují obecnějším vazbám mezi Sekorou a českou (respektive československou) společností v proměnách času a historického kontextu. První z nich analyzuje, jak proběhl přerod meziválečného liberála v poválečného přesvědčeného komunistu, a druhá rekapituluje, jak Sekorovo dílo inspirovalo další umělce a co jejich nové interpretace vypovídají o stavu české společnosti. Závěrečný blok XII. Katalog pak představuje čistě obrazovou exkurzi mezi výtvarné tvůrcovy originály, které nebylo možno podchytit v předchozích kapitolách.

  • Název v anglickém jazyce

    Ondřej Sekora - Ants and Other Works

  • Popis výsledku anglicky

    The book Ondřej Sekora: Mravenčí a jiné práce (Ants and Other Works) presents the life and the broad spectrum of work of a major figure of 20th-century Czech culture. The publication opens with a timeline that provides basic information about Sekora’s life and work. This is followed by chapter I. Journalism, as journalism is the primary basis for all of Sekora’s other efforts, discussing his involvement at Lidové noviny and other periodicals. The following three sections: II. Humorous Drawings, Caricatures and Illustrations, III. Comics, and IV. Private Paintings and Drawings represent three relatively autonomous facets of the artist’s oeuvre. The first of these presents the artistic models that influenced the self-taught Sekora, examines to what extent his regular and long-term work for the newspapers moulded his specific artistic style, and also analyses how contemporary artistic trends and political pressures impacted his creative style. The section devoted to Sekora’s activities in the world of comics addresses his contributions to the formal modernisation of pictorial series in the Czech milieu and how they anticipated his later prose works. The text regarding Sekora’s nearly unknown private art activities then places them into the context of the contemporary artistic stream. It clarifies their links to Sekora’s caricature and illustration work. Part V. Literature for Children and Youth presents the author’s life in 1936, discusses his contribution to Czech children’s picture books, and his post-war struggle with the demands that Communist ideology placed on the creation of books for the youngest readers. Chapters VI. Theatre and VII. Audiovisual Production then focus on the work during the time in which Sekora’s role shifted to being just one – yet an often key – member of an extensive creative collective, in later years inevitably reduced merely to authorship of story ideas and basic artistic concepts. Perhaps the most significant contribution to the development of Czech theatre were Sekora’s marionette designs from the late 1920s, but his stage designs for theatre adaptations of his Ferda the Ant books from the late 1930s were also valuable and progressive, and many of Sekora’s stories were a major inspirational impetus for a variety of theatre productions after World War II. Similarly, in the context of domestic audiovisual media, adaptations of Sekora’s stories featuring his insect protagonists played a huge role – Ferda the Ant was the hero of the very first Czech film from 1941-1942 and a TV series featuring marionettes shot in 1960 was also artistically very compelling. Sections VIII. Sport and IX. The Insect World, by contrast, examine Sekora’s interests and hobbies that “externally” organically intertwined through his artwork, shaping it significantly. The first examines Sekora’s approach to reporting on sport during his engagement at newspapers, his contribution to the promotion of rugby in Czechoslovakia, as well as the reception of sport in Sekora’s illustration and prose works. The second section shows how Sekora’s characteristic anthropomorphic depictions of insects were formed and how accurate his depictions are from an entomological perspective. Parts X. Citizenship and Politics and XI. The Further Lives of Sekora’s Work are devoted to broader ties between Sekora and Czech (or Czechoslovak) society during changes of time and historical context. The first one analyses how the transformation from interwar liberal to devoted postwar communist took place, and the second summarises how Sekora’s work inspired other artists and what their new interpretations revealed about the state of Czech society. The final section, XII. Catalogue, is a purely visual excursion into the artworks that could not be included in the preceding chapters.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7028-528-2

  • Počet stran knihy

    336

  • Název nakladatele

    Moravské zemské muzeum

  • Místo vydání

    Brno, Praha

  • Kód UT WoS knihy