Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Hnát a Patrčka, první mediální hvězdy z dílny Ondřeje Sekory

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094862%3A_____%2F20%3AN0000095" target="_blank" >RIV/00094862:_____/20:N0000095 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Hnát a Patrčka, první mediální hvězdy z dílny Ondřeje Sekory

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Poté co Ondřej Sekora (1899–1967) v roce 1921 nastoupil do redakce Lidových novin, mezi jeho úkoly se brzy zařadilo kreslení obrázkových seriálů pro dětský koutek tohoto deníku. Současně však začal připravovat také stripy pro pondělní sportovní stránku Lidových novin. V nich nejprve nepracoval s vracejícími se postavami, v roce 1926 se nicméně rozhodl obsadit komické duo hrdinů nazvaných Hnát a Patrčka. Jejich pojetí bylo zřejmě inspirováno americkým novinovým stripem Mutt and Jeff a sérií dánských grotesek Pat a Patachon. V následujících sedmi letech otisk Sekora v Lidových novinách 163 epizod s Hnátovými a Patrčkovými příhodami. Jeho hrdinové nejprve zkoušeli nejrůznější sporty – fotbal, hokej, lyžování, vzpírání, šerm, bruslení, box, ragby, ale také golf nebo pelotu. Později začaly jejich příhody reflektovat aktuální dobové události – parlamentní volby, pátrání po tajemných vrazích, volbu Miss Evropa nebo komunistické demonstrace. Sekorův strip měl velmi progresivní formu a využíval řadu dynamických prvků, které v českém komiksu dvacátých a třicátých let nebyly úplně běžné; pouze s promluvovými bublinami pracoval Sekora poměrně málo. Čtenářský úspěch stripu způsobil, že byly příhody Hnáta a Patrčky adaptovány do podoby několika loutkových her. Když bylo v roce 1929 v Brně založeno loutkové divadlo Radost, jeho zakladatelé přizvali Sekoru ke spolupráci, a tak navrhl podobu všech loutek včetně Hnáta a Patrčky. Ačkoli Radost existovala pouze do roku 1932, malé repliky loutek Hnáta a Patrčky se prodávaly i v následujících letech. Sekora navíc na počátku třicátých let nakreslil dvacetistránkový komiks s Hnátem a Patrčkou, který měl vyjít v podobě samostatného sešitu; z vydání však z neznámých důvodů nakonec sešlo. Sekorův strip s příhodami Hnáta a Patrčky také inspiroval několik podobně pojatých sportovních stripů z poloviny třicátých let. Ačkoli Sekora později vytvořil postavu Ferdy Mravence, která Hnáta a Patrčku zastínila, patří jejich příhody k milníkům českého komiksu a jistě by si zasloužily souborné vydání.

  • Název v anglickém jazyce

    Hnát and Patrčka, the First Media Stars Created by Ondřej Sekora

  • Popis výsledku anglicky

    When the cartoonist Ondřej Sekora (1899–1967) joined the editorial staff of the Lidové noviny newspaper in 1921, his tasks soon included making comics for the children’s section of the paper. At the same time, however, he began drawing a comic strip for Monday’s sports page. At first, no returning characters appeared in the strip but, in 1926, Ondřej Sekora decided to regularly draw the stories of the funny duo Hnát and Patrčka (Long Leg and Little Leg). The concept of the strip was probably inspired by the American newspaper strip Mutt and Jeff and a series of Danish slapstick movies Ole and Axel. Over the next seven years, 163 episodes were published in the Lidové noviny newspaper. Both characters tried out various sports and games – football, hockey, skiing, weightlifting, fencing, skating, boxing, rugby, as well as golf or pelota. Later, their stories also began to reflect current events of the time – parliamentary elections, the investigation of mysterious murders, the election of Miss Europe or communist demonstrations. The strip had a very progressive form and used a number of dynamic elements that were not common in the Czech comics in the 1920s and 1930s. Only speech balloons were used relatively rarely by Sekora. The success of the strip among readers resulted in the stories of its characters being adapted into a puppet show: When the Radost puppet theatre was established in Brno in 1929, its founders invited Sekora to cooperate. So, the artist designed all puppets, including Hnát and Patrčka. Although the theatre ceased to exist in 1932, small replicas of the puppets of Hnát and Patrčka were sold in the following years as well. Furthermore, in the early 1930s, Sekora drew a 20-page comic with Hnát and Patrčka, which was to be published in a separate comic book. However, the release did not take place and today it is no longer possible to find out why this happened. Sekora’s strip also inspired several similar sports-oriented strips in the mid-1930s. Later, Ondřej Sekora created the character Ferda the Ant, whose success overshadowed Hnát and Patrčka. Nevertheless, this strip belongs to the milestones of the Czech comics and would deserve a complete reedition.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Musei Moraviae, Scientiae sociales

  • ISSN

    0323-0570

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    105

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    297-313

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus