Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

ČESKÉ A UMĚLECKÉ STUDIO VLADIMÍRA GAMZY

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094862%3A_____%2F21%3AN0000171" target="_blank" >RIV/00094862:_____/21:N0000171 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    ČESKÉ A UMĚLECKÉ STUDIO VLADIMÍRA GAMZY

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Režisér Vladimír Gamza (1902–1929) zaujímá v rámci vývoje avantgardních scén ve dvacátých letech minulého století v ČSR zvláštní postavení. Pocházel z rusko-české rodiny, mládí prožil v Rusku, kde také začala jeho cesta k divadlu, když při gymnaziálních studiích navštěvoval představení MCHATu. V Československu založil nejprve pod vlivem Jiřího Mahena cestující divadlo-komunu České studio (1923-24), posléze Umělecké studio (1926-27). Na sklonku života byl angažován do Národního divadla, kde měl pokračovat v dalších avantgardních projektech. Předčasné úmrtí Vladmíra Gamzy zamezilo rozvinutí systematického stylu po vzoru MCHATu v československé divadelní kultuře své doby.

  • Název v anglickém jazyce

    CZECH AND ARTISTIC STUDIO OF VLADIMIR GAMZA

  • Popis výsledku anglicky

    The history of czechoslovakian avant-gardistic theatres would not be complete without mentioning the personality of Vladimir Gamza (1902–1929). His life and career started in that time Russia, which he with his family left in 1919, while moving back to newly established Czechoslovakia. Influenced by 1st and 3rd studio of MXAT and connected to Jiří Mahen in Brno Gamza started to establish the Czech and later the Artistic studio as a courageous project responding to the up-to-date calling for czech version of synthetic theatracal work. Even though both experimental stages worked temporally only Gamza made a great step for innovation of theatre consciousnes of that era. His only theoretical vision „For the birth of actor“ printed fully at the end of this study, shows us Gamza as an actor and director knowledgable in spheras of individual dispositons (and of course emotions) of an actor, status of the director and of course the situation of czechoslovakian theatre and theatre scholarship in 1920s.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60400 - Arts (arts, history of arts, performing arts, music)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Musei Moraviae, Scientiae sociales

  • ISSN

    0323-0570

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2021

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    285–299

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus