Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vladimír Gamza: the comedian’s system

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51210%2F23%3AN0000077" target="_blank" >RIV/61384984:51210/23:N0000077 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/20567790.2023.2196307" target="_blank" >https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/20567790.2023.2196307</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/20567790.2023.2196307" target="_blank" >10.1080/20567790.2023.2196307</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Vladimír Gamza: the comedian’s system

  • Popis výsledku v původním jazyce

    It is well known that after 1918 the newly founded Czechoslovakia became an asylum for thousands of Russian, Ukrainian, and Belarusian emigrants. Among the exiles we find former members of the MAT and its First Studio. Kachalov’s Group in Prague is a well-known example. This was also a period of significant repatriation of a number of Czechoslovaks settled in Russia. Among them was Vladimír Gamza (1902–29), an admirer of the First Studio, who attempted to implement its programme in Czechoslovakia by setting up the Czech Studio (1924–5 season) and the Art Studio (1926–7). Gamza quickly developed a passion for Russian modernist theatre, which he was exposed to until he was 17. His direct experience of Russian theatre is linked to the prerevolutionary period. In this essay I will discuss how we can trace a partial knowledge of the Stanislavsky System in his work and its reflection.

  • Název v anglickém jazyce

    Vladimír Gamza: the comedian’s system

  • Popis výsledku anglicky

    It is well known that after 1918 the newly founded Czechoslovakia became an asylum for thousands of Russian, Ukrainian, and Belarusian emigrants. Among the exiles we find former members of the MAT and its First Studio. Kachalov’s Group in Prague is a well-known example. This was also a period of significant repatriation of a number of Czechoslovaks settled in Russia. Among them was Vladimír Gamza (1902–29), an admirer of the First Studio, who attempted to implement its programme in Czechoslovakia by setting up the Czech Studio (1924–5 season) and the Art Studio (1926–7). Gamza quickly developed a passion for Russian modernist theatre, which he was exposed to until he was 17. His direct experience of Russian theatre is linked to the prerevolutionary period. In this essay I will discuss how we can trace a partial knowledge of the Stanislavsky System in his work and its reflection.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Stanislavski studies : practice, legacy and contemporary theater

  • ISSN

    2056-7790

  • e-ISSN

    2054-4170

  • Svazek periodika

    11

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    33-44

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85151134104