Učitelská věda - počátky archeologie na Moravě
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094862%3A_____%2F23%3AN0000053" target="_blank" >RIV/00094862:_____/23:N0000053 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Učitelská věda - počátky archeologie na Moravě
Popis výsledku v původním jazyce
V roce 1888 byla založena Musejní společnost v Brně v reakci na sílící český spolkový a nacionální život. Do roku 1900 se zaměření spolku soustředilo především na archeologickou činnost a shromažďování rozsáhlé sbírky. Pod organizačním vedením profesora brněnského učitelského ústavu Josefa Hladíka (1845 – 1910) spolek prozkoumal více jak 50 pravěkých lokalit. Hladík také za svého působení na učitelském ústavu v letech 1874 – 1900 ovlivnil celou generaci mladých učitelů, kteří na přelomu 19. a 20. století vytvořili aktivní skupinu archeologů, kteří významně ovlivnili vývoj této vědní disciplíny na Moravě a vytvořili rozsáhlé a cenné sbírky. Vzhledem k propojení jejich profesionálních učitelských povolání se zájmem o rodící se archeologii je tato disciplína v poslední třetině 19. století také označována za „učitelskou vědu“.
Název v anglickém jazyce
Teachers´Science - the Beginnings of Archaeology in Moravia
Popis výsledku anglicky
In 1888, the Museum Association Brno was founded in response to the growing Czech social and national life. Until 1900, the association's focus was primarily on archaeological activity and gathering a large collection. Under the organizational leadership of Josef Hladík (1845 – 1910), a professor at the Brno teacher training institute, the association explored more than 50 prehistoric sites. Hladík also influenced a whole generation of young teachers during his tenure at the teachers' institute between 1874 and 1900, who at the turn of the 19th and 20th centuries created an active group of archaeologists who significantly influenced the development of this scientific discipline in Moravia and gathered extensive and valuable collections. Due to the connection of their professional teaching professions with the interest in nascent archaeology, this discipline is also referred to as "teachers´ science" in the last third of the 19th century.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60102 - Archaeology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Učitelé a archeologie
ISBN
978-80-86935-62-1
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
25-46
Počet stran knihy
294
Název nakladatele
Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—