Barva v lidovém výtvarném umění. Lidová fajáns
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094862%3A_____%2F23%3AN0000095" target="_blank" >RIV/00094862:_____/23:N0000095 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Barva v lidovém výtvarném umění. Lidová fajáns
Popis výsledku v původním jazyce
Kapitola se věnuje barevné stránce předmětů náležejících do oblasti lidové výtvarné kultury. Rozlišujeme starší vývojovou fázi tvorby – tradiční lidové umění, které představovalo individuální tvorbu, jež se utvářela na bázi kolektivního názoru a potřeb především pro obřadní a věrské účely, a mladší zlidovělé umění (poslední třetina 18. století až první polovina 19. století). U něho již převažují estetické zřetele nad ostatními funkcemi a svou podstatou čerpá z umění monumentálního nebo užitého, což se odráží zejména v řemeslné tvorbě. V oblasti tradičního lidového umění je možné sledovat symboliku barev, vztah barev a psychiky člověka a vliv na jeho emoce. Barvy vyjadřují určité představy a vztahy. V následující vývojové fázi zlidovělého umění barvy již nabyly dekorativní funkci, i když se v případě konkrétních předmětů často přizpůsobily platným tradičním vztahům. Všímáme si blíže barevné stránky moravských fajánsí spadajících do kategorie zlidovělého umění, které zároveň představují jednu z nejvýraznějších složek lidové kultury na Moravě. Jejich barevná výzdoba odráží dobové tendence, ale zároveň vypovídá o osobitém vkladu lidových tvůrců. Barevnost fajánsí byla podmíněna technickou stránkou výroby.
Název v anglickém jazyce
Color in folk art. Folk faience
Popis výsledku anglicky
The chapter is devoted to the colorful side of objects belonging to the field of folk art culture. We distinguish an older development phase of creation - traditional folk art, which represented individual creation, which was formed on the basis of collective opinion and needs, primarily for ceremonial and religious purposes and younger folk art (last third of the 18th century to the first half of the 19th century). For him, aesthetic considerations already prevail over other functions, and his essence draws from monumental or applied art, which is reflected especially in craftsmanship. In the field of traditional folk art, it is possible to observe the symbolism of colors, the relationship between colors and a person's psyche and the influence on their emotions. Colors express certain ideas and relationships. In the subsequent development phase of popular art, colors already acquired a decorative function, although in the case of specific objects they often adapted to valid traditional relationships. We take a closer look at the colorful aspects of Moravian faience belonging to the category of folk art, which at the same time represent one of the most distinctive components of folk culture in Moravia. Their colorful decoration reflects the trends of the time, but at the same time speaks of the distinctive contribution of folk artists. The color of the faience was conditioned by the technical side of production.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60500 - Other Humanities and the Arts
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Barva v lidové kultuře
ISBN
978-80-87671-65-8
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
111-120
Počet stran knihy
223
Název nakladatele
Slovácké muzeum
Místo vydání
Uherské Hradiště
Kód UT WoS kapitoly
—