Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Bohumil Markalous a obrázkový seriál

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094862%3A_____%2F23%3AN0000097" target="_blank" >RIV/00094862:_____/23:N0000097 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Bohumil Markalous a obrázkový seriál

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Bohumil Markalous (1882–1952) je dnes znám především díky svému literárnímu dílu, které publikoval pod pseudonymem Jaromír John. Dlouhodobě však působil i v několika dalších oblastech – na poli pedagogiky, estetiky, publicistiky a umělecké kritiky. A právě jeho mimoliterární (byť s literaturou často související) aktivity byly tím, co jej opakovaně přivedlo k problematice obrázkových seriálů, které se v té době teprve pomalu vymaňovaly z pozice spíše přehlížené podmnožiny kresleného humoru. Marakalous se jimi poprvé zabýval ve svém textu o estetické výchově dětí (1921), v němž vyzdvihl dílo Karla Ladislava Thumy. Zatímco většina tehdejších pedagogických autorit se na tohoto scénáristu a kreslíře dívala kriticky, Maraklous ocenil, že Thumovy obrázkové seriály otevírají mladým čtenářům cestu k výtvarnému umění. Vedle toho Markalous publikoval také krátký článek o tvorbě německého karikaturisty Wilhelma Busche (1933) nebo se pozitivně vyjádřil o obrázkových seriálech Josefa Lady (1926). Pro rozvoj českého komiksu však byla nejdůležitější jeho činnost na pozici šéfredaktora týdeníku Pestrý týden. Dochovala se část jeho korespondence, z níž lze zjistit, jak Markalous vyjednával o převzetí komiksů z amerického deníku The Chicago Tribune. V roce 1929 jeho týdeník téměř půl roku otiskoval epizody ze slavných amerických stripů Gasoline Alley, Moon Mullins a Winnie Winkle – nikdy předtím žádné české (ani slovenské) periodikum nepublikovalo tak rozsáhlý komiksový materiál převzatý ze Spojených států. Kromě toho se Markalous snažil pro Pestrý týden zajišťovat i kvalitní obrázkové seriály českých tvůrců. Celkově lze konstatovat, že jeho činnost přispěla malým, ale nepřehlédnutelným způsobem k zdomácnění formálně progresivního komiksu v Československu.

  • Název v anglickém jazyce

    Bohumil Markalous and picture stories

  • Popis výsledku anglicky

    Bohumil Markalous (1882-1952) is known today mainly for his literary work, which he published under his pen name Jaromír John. However, he was also active for a long time in several other areas - in the field of pedagogy, aesthetics, journalism and art criticism. And it was his non-literary (albeit often literature-related) activities that repeatedly led him to the issue of pictures stories, which at that time were only slowly emerging from the position of a rather overlooked subset of cartoons. Marakalous first dealt with picture stories in his text on the aesthetic education of children (1921), in which he highlighted the work of Karel Ladislav Thuma. While this scriptwriter and cartoonist was viewed critically by most educational authorities at the time, Maraklous appreciated the fact that Thuma’s works opened the way to the visual arts for young readers. In addition, Markalous also published a short article on the work of the German cartoonist Wilhelm Busch (1933) or made a positive reference to the picture stories of Josef Lada (1926). However, Markalous’ activities as editor-in-chief of the weekly Pestrý týden were most important for the development of Czech comics. A part of his correspondence has survived, which shows how Markalous negotiated taking over comics from The Chicago Tribune. For almost half a year in 1929, his weekly printed episodes from the famous American strip series Gasoline Alley, Moon Mullins and Winnie Winkle - never before had any Czech (or Slovak) periodical printed such extensive comic strip material taken from the United States. In addition to this, Markalous also tried to provide Pestrý týden with quality comics by Czech creators. In general, it can be stated that Markalous's activities contributed in a small, but unnoticeable way to the domestication of formally progressive comics in Czechoslovakia.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Musei Moraviae, Scientiae sociales

  • ISSN

    0323-0570

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    CVIII

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    169–179

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus