Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Archive of costume designer Inez Tuschnerová.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094862%3A_____%2F23%3AN0000142" target="_blank" >RIV/00094862:_____/23:N0000142 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://digilib.phil.muni.cz/sites/default/files/pdf/TY2023-1-11.pdf" target="_blank" >https://digilib.phil.muni.cz/sites/default/files/pdf/TY2023-1-11.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/TY2023-1-11" target="_blank" >10.5817/TY2023-1-11</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Archive of costume designer Inez Tuschnerová.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The strong connection of Inez Tuschnerová (1932–2015) – the phenomenon of Czech stage and costume design and inventor of nonwoven Art Protis tapestries – with the theatre art started during her studies at the School of the Applied Arts in Brno. From her childhood in Brno she was in touch with Parisian fashion through her aunt who would bring catalogues from Paris to her niece. Tuschnerová, born to a well off family and raised in the extraordinary fashion of Czechoslovakian haute couture of the 1930s and 1940s, lost her interest in social-realistic uniformity that came to be the state-promoted style after the communistic putsch in 1948 which radically limited all industries, fashion business included. It was the uniformity and loss of the quality in fashion related to the slump of textile which led her to focus closely on costume design.

  • Název v anglickém jazyce

    Archive of costume designer Inez Tuschnerová.

  • Popis výsledku anglicky

    The strong connection of Inez Tuschnerová (1932–2015) – the phenomenon of Czech stage and costume design and inventor of nonwoven Art Protis tapestries – with the theatre art started during her studies at the School of the Applied Arts in Brno. From her childhood in Brno she was in touch with Parisian fashion through her aunt who would bring catalogues from Paris to her niece. Tuschnerová, born to a well off family and raised in the extraordinary fashion of Czechoslovakian haute couture of the 1930s and 1940s, lost her interest in social-realistic uniformity that came to be the state-promoted style after the communistic putsch in 1948 which radically limited all industries, fashion business included. It was the uniformity and loss of the quality in fashion related to the slump of textile which led her to focus closely on costume design.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Theatralia

  • ISSN

    2336-4548

  • e-ISSN

    1803-845X

  • Svazek periodika

    26

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    138-151

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85162876979