Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Inez Tuschnerová

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F18%3AN0000006" target="_blank" >RIV/00094871:_____/18:N0000006 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/vystavy-a-program/aktualni-vystavy/2018/inez-tuschnerova.aspx?lang=cs" target="_blank" >http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/vystavy-a-program/aktualni-vystavy/2018/inez-tuschnerova.aspx?lang=cs</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Inez Tuschnerová

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Inez Tuschnerová je známá především pro svoji vynikající kostýmní práci pro divadlo, pedagogické působení na brněnských školách a v neposlední řadě také pro svou textilní tvorbu. Jejím životním programem bylo autorské expresivní gesto, které se projevovalo jak v textilních realizacích, tak v malbách, kresbách a kostýmních návrzích. Cesta této akademické malířky, jejíž bohatá tvůrčí dráha zahrnuje různé oblasti užité i volné tvorby, nebyla přímočará. Narodila se 6. května 1932 v Brně a s tímto městem je s výjimkou studijních let spojený celý její život. Práce s textilním materiálem, zejména experimenty s Art Protisem a Artaigem, ji dovedla k unikátnímu promýšlení interiérů, v nichž hrál textil klíčovou úlohu. Její textilní environmenty a úzká spolupráce s architekty nemají v normalizačním Československu žádnou paralelu. Zkušenost s novými technologiemi netkaného textilu se prolínala v její volné tvorbě i při navrhování kostýmů, všechna média se v jejím díle vzájemně prostupují. Asambláž může být návrhem pro tkanou i netkanou tapiserii či kostým, ale může být i autonomním uměleckým dílem. Protipólem k monumentálním interiérovým realizacím byly její textilní miniatury. V nich používala textil v kontrastu s jiným – vizuálně i hapticky odlišným – materiálem, jako je dřevo, kov, kámen nebo sklo. Širokou škálou svých pokusů a hledání nových cest při práci s tkaninou stírala hranice mezi uměleckými kategoriemi. Divoké období devadesátých let a střídající se módní trendy v oblasti řešení interiéru zapříčinily, že se z textilních děl Inez Tuschnerové zachoval pouhý zlomek. Možná právě dnes, v době zvýšené citlivosti vůči textilním materiálům s jeho haptickými i akustickými kvalitami a inklinací společnosti ke znovuobjevování rukodělné tvůrčí práce, můžeme její zachovaná díla plně docenit.

  • Název v anglickém jazyce

    Inez Tuschnerova

  • Popis výsledku anglicky

    Inez Tuschnerová is known mainly for her outstanding costume work for the theatre, her educational work in schools in Brno and her textile creations. At the centre of her life’s work was an expressive artistic gesture, whether it was manifested in textiles, paintings, drawings or costume designs. The path chosen by this artist, whose varied creative career included both applied and fine art, was not a straightforward one. She was born in Brno on 6 May 1932, and apart from a few years spent studying abroad, was connected to this city her whole life. Her work with textile materials, especially experiments with Art Protis and Artaig, led her to design unique interiors where textiles played a key role. Her textile environments and close collaboration with architects were something unheard-of during the period of Normalization in Czechoslovakia. The experience she gained from the new technology of non-woven fabrics became part of her fine art as well as costume design – all of these media merged together in her work. An assemblage might be a design for a woven or non-woven tapestry or a costume or a work of art in its own right. The counterpoint to her monumental interior designs were her textile miniatures, where the textile was contrasted with other materials which were different both visually and haptically – wood, metal, stone, glass. The wide range of experiments and the search for new ways of working with material blurred the lines between artistic categories. The chaotic period of the 1990s and changing tastes in interior design are the reasons why only a fraction of Inez Tuschnerová’s textile works have been preserved. Today, when there is greater sensitivity towards textile materials with their haptic and acoustic qualities, and when society is more inclined towards rediscovering hand-crafted products, perhaps we can fully appreciate the work of hers which has been preserved.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7027-322-7

  • Počet stran knihy

    161

  • Název nakladatele

    Moravská galerie v Brně

  • Místo vydání

    Brno

  • Kód UT WoS knihy