Osobnosti proti konvencím. Autorská móda v normalizačním Československu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F16%3AN0000010" target="_blank" >RIV/00094871:_____/16:N0000010 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/o-galerii/bulletin-mg.aspx" target="_blank" >http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/o-galerii/bulletin-mg.aspx</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Osobnosti proti konvencím. Autorská móda v normalizačním Československu
Popis výsledku v původním jazyce
Navzdory neuspokojivé průmyslové produkci, která nebyla schopna zajistit kvalitní konfekci s aktuálním výrazem, nebo právě kvůli tomu, byla československá módní scéna 80. let 20. století velmi živá. Prosadili se amatérští tvůrci, stejně jako profesionálové – absolventi odborných škol a Ateliéru oděvního výtvarnictví Vysoké školy uměleckoprůmyslové. Emancipovaní oděvní designéři začali v omezených podmínkách tehdejších oficiálních struktur módního průmyslu prezentovat autorský design formou výstav a nekomerčních přehlídek (Přátelská setkání na Bertramce, Mladý módní tvůrce – Zenit, Módní impulsy). Autorský oděv nezávislý na módních vzorech a trendech se místo v buticích objevoval převážně ve výstavních síních, kde byl spolu s originálními doplňky prezentován jako unikátní umělecké dílo. Výrazné nonkonformní osobnosti čím dál větším sepětím módy s uměním osvobodily oděv od jeho primární funkce, v jejich podání se stal samostatným textilním objektem.
Název v anglickém jazyce
Individuality against Convention. Independent Fashion in Czechoslovakia in the Normalization Period
Popis výsledku anglicky
In spite of unsatisfactory industrial production that was unable to supply quality modern clothing, or perhaps due to this, the Czechoslovak fashion design scene of the 1980s was a breeding ground of new ideas. Both amateur designers and professionals, graduates of specialist schools and the Department of Fashion Design of the VŠUP Prague, came to the fore. Independent fashion designers started, in the restricted conditions of the official structures of the fashion industry, to present their original creations in the form of exhibitions and non-commercial fashion shows (Friendly Encounters at Bertramka, Young Fashion Designers – Zenit, Fashion Impulses). Original designs that did not imitate fashion models and trends did not appear in boutiques but predominantly in exhibition rooms where they were, together with original accessories, showcased as works of art. Distinctive non-conformist designers that brought fashion close to art liberated clothes from their primary function; in their approach, garments became autonomous textile objects.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Bulletin Moravské galerie v Brně
ISSN
0231-5793
e-ISSN
—
Svazek periodika
Neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
74
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
16-29
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—