Oděv a postmoderna. Je třeba nějak vyjít z doupěte
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F20%3AN0000011" target="_blank" >RIV/00094871:_____/20:N0000011 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/o-galerii/bulletin-mg.aspx?lang=cs" target="_blank" >http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/o-galerii/bulletin-mg.aspx?lang=cs</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Oděv a postmoderna. Je třeba nějak vyjít z doupěte
Popis výsledku v původním jazyce
Světová móda osmdesátých let 20. století vykazuje typické rysy postmoderny: navrací se k dávno odloženým prvkům z historie módy a ironizuje je, modernistický imperativ novosti a původnosti díla nahrazuje spíš snaha být sám sebou. Designéři, a to především ti, kteří se pohybují v kategorii tzv. antimódy, zpochybnili tradiční konstrukci oděvu a obvyklé krejčovské techniky, „bezvadný vzhled“ couture. Oděvům dali punc uměle vytvořené sešlosti, jejich modely jsou záměrně nedokonalé. Reagují na pozlátko konzumní společnosti s její adorací módy i na způsob obvyklé prezentace oděvu v obchodech a na přehlídkových molech. V Československu ve stejné době aktuální konfekce zoufale chybí, přesto módní scénu obohacují velmi zajímavé osobnosti autorské módy, které rezignují na užitnou funkci oděvu a balancují na hraně uměleckého objektu. Hravé kreativní návrhy plné fantazie vnesly do ubíjející normalizační každodennosti závan tvůrčí nevázanosti a potřebné svobody. Text se věnuje vybraným českým návrhářům, především tvorbě Michala Švarce, a jejich tvůrčím paralelám s děním na Západě.
Název v anglickém jazyce
Clothing and Postmodernism. One Needs to Come Out of One´s Lair
Popis výsledku anglicky
World fashion of the 1980s exhibits typical features of postmodernism: it returns to long abandoned elements from the history of fashion with an ironic comment, while the modernist imperative of novelty and originality is replaced by an endeavour to be yourself. Designers, mainly those from the so-called anti-fashion category, challenged the traditional design of clothing and standard tailoring techniques – the immaculate perfection of haute couture. They impressed a trademark artificial worn-out look on their garments and their models are intentionally imperfect. They respond to the tinsel of consumer society and its adoration of fashion and the established presentation of clothing in shops and on the catwalks. In Czechoslovakia at that time up-to-date off-the-peg fashion was desperately missing, but the fashion scene was enriched by interesting designers of original fashion who waived the utilitarian function of fashion balancing on the line of an art object. Playful creative designs full of fantasy introduced a whiff of creative spontaneity and freedom into the tiresome everyday reality of the normalisation period. The text deals with selected Czech designers, particularly the work of Michal Švarc, and the parallels in their designs with what was happening in the West.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Bulletin Moravské galerie v Brně
ISSN
0231-5793
e-ISSN
—
Svazek periodika
82
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
68-83
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—