Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dílo K. O. Hrubého v souvislostech

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F17%3AN0000020" target="_blank" >RIV/00094871:_____/17:N0000020 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.dum-umeni.cz/cz/vystavy/detail/id/146" target="_blank" >http://www.dum-umeni.cz/cz/vystavy/detail/id/146</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Dílo K. O. Hrubého v souvislostech

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Ve fotografii městského a vesnického života byl Karel Otto Hrubý pokračovatelem Karla Hájka, Václava Jírů, Jana Lukase a podobných umělců v Evropě, Japonsku, v Americe. Z Brňanů měl Hrubý v padesátých letech nejblíž k Janu Beranovi, Miloši Budíkovi a Bohuslavu Burianovi. Fotografie z obou stran železné opony by se měly lišit ideologicky, to je však patrné jen někdy. Například některé dokumentární a sociální fotografie z USA a z Evropy jsou zcela mimořádně blízké tzv. socialistickému realismu. Podobná je například tendence k monumentalizaci staveb, průmyslu, práce. Rozvíjela se již od třicátých let. Hlavní proud obrody probíhal ve znamení zobrazování všedního dne, nejčastěji ve snaze objevovat právě zázračnost, poetičnost, nevšednost všednosti. Oficiální ideologie mohla jen těžko něco namítat proti této poetice, která se uplatnila také v literatuře, populární hudbě, nových divadlech „malých forem“, kresleném humoru, malířství, sochařství atd. Přestože podobné snahy existovaly v mnoha dalších evropských i mimoevropských zemích, v Československu byla poetika všedního dne mimořádně rozvinutá a závažná. Karel O. Hrubý byl také jedním z nejznámějších krajinářských fotografů, který proslul zejména fotografiemi slovenských kopců zvrásněných pruhy políček. I jiné jeho krajiny, obvykle zabírané bez horizontu z nadhledu, zdůrazňovali grafičnost a geometrickou skladbu nalezeného místa. Tímto typem krajinářské tvorby zaujal koncem padesátých let světoznámý Mario Giacomelli. V šedesátých letech Karel O. Hrubý zřejmě ve spolupráci se studenty vytvořil jedny z prvních fotografií tzv. nové vlny inscenované fotografie. Mnoho Hrubého děl patří k tomu nejhodnotnějšímu, co v české fotografii vzniklo.

  • Název v anglickém jazyce

    Karel O. Hrubý in Context

  • Popis výsledku anglicky

    In the photography of urban and rural life Karel Otto Hrubý was a successor to Karel Hájek, Václav Jírů, Jan Lukas, and similar artists elsewhere in Europe, Japan, and America. Among Brno-based photographers in the 1950s, Hrubý had most in common with Jan Beran, Miloš Budík, and Bohuslav Burian. One might expect that photographs on both sides of the Iron Curtain would differ from each other ideologically, but that is evident only sometimes. For example, some documentary and social documentary photographs from the United States and Europe have much in common with ‘socialist realism’. There is a similar tendency, for example, to monumentalize feats of architecture and engineering, industry, and labour. This branch of photography had been developing since the 1930s. The main part of the rebirth took place with the depiction of everyday life, most often in efforts to discover the wonder, poetry, and extraordinariness of the ordinary. Official ideology had a hard time objecting to this poetic style, which was also being applied, for example, in literature, popular music, the new ‘small format’ theatres, cartoons, caricatures, painting, and sculpture. Though similar efforts were made in many other countries in Europe and elsewhere, in Czechoslovakia the poetry of everyday life was extraordinarily developed and compelling. Hrubý was also among the best-known landscape photographers in Czechoslovakia. He became famous especially for his photographs of Slovak hills rippling with strips of little fields. Other of his landscape photos, usually shot from above and without a horizon, emphasize the graphic-art quality and geometric composition of the discovered place. The world-renowned Mario Giacomelli, for example, caught viewers’ attention with this type of landscape work. In the 1960s, probably in collaboration with his students, Hrubý made one of the first photographs of what is today called ‘staged photography’. Many of Hrubý’s works are among the best in Czech photography.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Karel Otto Hrubý: fotograf, pedagog, teoretik

  • ISBN

    978-80-7027-314-2

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    9-16

  • Počet stran knihy

    302

  • Název nakladatele

    Moravská galerie v Brně

  • Místo vydání

    Brno

  • Kód UT WoS kapitoly