Pomáhat, chránit, vysvětlovat: Teorie v objetí praxe
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F17%3AN0000021" target="_blank" >RIV/00094871:_____/17:N0000021 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.dum-umeni.cz/cz/vystavy/detail/id/146" target="_blank" >http://www.dum-umeni.cz/cz/vystavy/detail/id/146</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pomáhat, chránit, vysvětlovat: Teorie v objetí praxe
Popis výsledku v původním jazyce
Působení Karla Otto Hrubého (1916-1998) (dále KOH) na poli domácí fotografie spadá do doby, kdy usilovala o to, prosadit se jako médium se schopností umělecké výpovědi. Tomu bylo explicitně i podprahově podřízeno veškeré její počínání. Od nároků na práci fotografa a na výchovu diváka coby příjemce jeho tvorby až po strategii, jež měla fotografii institucionalizovat. Tedy vřadit do provozních struktur státu, a tím z ní udělat obor na úrovni již etablovaných uměleckých oborů. KOH byl v tomto procesu poměrně vlivnou figurou. Jako vysoký funkcionář Svazu českých fotografů, vedoucí pedagog fotografického oddělení Střední umělecko průmyslově školy v Brně, zakladatel a lektor Školy výtvarné fotografie SČF, autor publikací o fotografii, recenzent fotografických výstav a fotograf, zasáhl prakticky do všech klíčových oblastí fotografie jeho doby. Článek se na základě pramenů a v kontextu právě jmenovaných skutečností podíval na KOH jako na teoretika působícího v éře, kdy úkolem teorie fotografie nebylo pouze vysvětlovat, ale také pomáhat médiu fotografie získat společenskou legitimitu.
Název v anglickém jazyce
Help, protect and elucidate: Theory embraced by practice
Popis výsledku anglicky
The work of Karel Otto Hrubý (1916-1998) (hereinafter KOH) on the local photographic scene falls within the period marked by photography’s effort to emancipate itself as a medium capable of making an artistic statement. All of its activities were explicitly or subconsciously subordinated to this goal. From the demands on the photographer’s work and the education of the viewer as the receiver of the works to the strategy which was to institutionalise photography. That is, to incorporate it in the state’s art operation structures and thus make it a discipline on a par with the established disciplines of art. In this process KOH was a figure of considerable influence. As a high officer of the Association of Czech Photographers, head teacher at the photographic department of the Secondary School of Arts and Crafts in Brno, founder and lecturer at the Art Photography School SČF, author of publications on photography, reviewer of photography exhibitions and photographer himself he impacted virtually all the key areas of the photography of his time. Considering the above mentioned facts and drawing on related sources the article took a closer look at KOH as a theorist active in an era when the task of photography theory was not just to explain but to help the photographic medium legitimise itself in society.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Karel Otto Hrubý: fotograf, pedagog, teoretik
ISBN
978-80-7027-314-2
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
41-53
Počet stran knihy
302
Název nakladatele
Moravská galerie v Brně
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS kapitoly
—