Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Konvergence volného a užitého umění v období socialismu v Československu. Textiláže Karla Veleby a šperky Jozefa Jankoviče

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F17%3AN0000025" target="_blank" >RIV/00094871:_____/17:N0000025 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Konvergence volného a užitého umění v období socialismu v Československu. Textiláže Karla Veleby a šperky Jozefa Jankoviče

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V období po druhé světové válce, kdy byla v bloku socialistických zemí politickým diktátem omezována tvůrčí svoboda, bylo užité umění postaveno do zvláštní situace. Dlouhodobě využívalo nezájmu cenzury, na sklonku 50. let se vyvíjelo v souladu s tvůrčími přístupy běžnými v okolním západním světě a v období normalizace po roce 1970 se dokonce stalo závětrnou platformou pro politicky nekonformní tvůrce. Například slovenský sochař Jozef Jankovič, který byl z politických důvodů zbaven členství v SČVU, se od počátku sedmdesátých let až do sametové revoluce profiloval jako šperkař a počítačový grafik. Jiným typem tvůrce byl Karel Veleba, který byl sice malíř, ale zároveň se věnoval textilní tvorbě. V jeho tvorbě šedesátých soudobí teoretikové identifikovali osobitou syntézu principů volného a užitého umění, o jejichž zrovnoprávnění usilovali.

  • Název v anglickém jazyce

    Convergence of non-commissioned and applied art in communist Czechoslovakia. Textilages by Karel Veleba and jewellery by Jozef Jankovič

  • Popis výsledku anglicky

    In the period after World War II when artistic freedom was curtailed by political dictate in the communist bloc, applied art found itself in a peculiar position. For a long time it took advantage of the lack of interest on the part of the censors. At the end of the 1950s it evolved in accord with the approaches common in the western world across the border and in the normalisation period after 1970 it even became something of a refuge for politically non-conforming artists. For example, the Slovak sculptor Jozef Jankovič, who was ousted from the Union of Czechoslovak Artists for political reasons, was prolific as a jeweller and computer graphic artist from the beginning of the 1970s until the Velvet Revolution. Karel Veleba was a different type of artist; although a painter he also devoted himself to textile design. In his work the 1960s contemporary theorists identified an original synthesis of the principles of non-commissioned and applied art which they strove to emancipate.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Prostor Zlín

  • ISSN

    1212-1398

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2017

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    11-16

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus