Konvergence volného a užitého umění v období socialismu v Československu. Textiláže Karla Veleby a šperky Jozefa Jankoviče
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F17%3AN0000025" target="_blank" >RIV/00094871:_____/17:N0000025 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Konvergence volného a užitého umění v období socialismu v Československu. Textiláže Karla Veleby a šperky Jozefa Jankoviče
Popis výsledku v původním jazyce
V období po druhé světové válce, kdy byla v bloku socialistických zemí politickým diktátem omezována tvůrčí svoboda, bylo užité umění postaveno do zvláštní situace. Dlouhodobě využívalo nezájmu cenzury, na sklonku 50. let se vyvíjelo v souladu s tvůrčími přístupy běžnými v okolním západním světě a v období normalizace po roce 1970 se dokonce stalo závětrnou platformou pro politicky nekonformní tvůrce. Například slovenský sochař Jozef Jankovič, který byl z politických důvodů zbaven členství v SČVU, se od počátku sedmdesátých let až do sametové revoluce profiloval jako šperkař a počítačový grafik. Jiným typem tvůrce byl Karel Veleba, který byl sice malíř, ale zároveň se věnoval textilní tvorbě. V jeho tvorbě šedesátých soudobí teoretikové identifikovali osobitou syntézu principů volného a užitého umění, o jejichž zrovnoprávnění usilovali.
Název v anglickém jazyce
Convergence of non-commissioned and applied art in communist Czechoslovakia. Textilages by Karel Veleba and jewellery by Jozef Jankovič
Popis výsledku anglicky
In the period after World War II when artistic freedom was curtailed by political dictate in the communist bloc, applied art found itself in a peculiar position. For a long time it took advantage of the lack of interest on the part of the censors. At the end of the 1950s it evolved in accord with the approaches common in the western world across the border and in the normalisation period after 1970 it even became something of a refuge for politically non-conforming artists. For example, the Slovak sculptor Jozef Jankovič, who was ousted from the Union of Czechoslovak Artists for political reasons, was prolific as a jeweller and computer graphic artist from the beginning of the 1970s until the Velvet Revolution. Karel Veleba was a different type of artist; although a painter he also devoted himself to textile design. In his work the 1960s contemporary theorists identified an original synthesis of the principles of non-commissioned and applied art which they strove to emancipate.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Prostor Zlín
ISSN
1212-1398
e-ISSN
—
Svazek periodika
2017
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
11-16
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—