Fotografie v procesu/Problém negativu v estetice fotografie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F18%3AN0000014" target="_blank" >RIV/00094871:_____/18:N0000014 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/o-galerii/bulletin-mg.aspx" target="_blank" >http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/o-galerii/bulletin-mg.aspx</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Fotografie v procesu/Problém negativu v estetice fotografie
Popis výsledku v původním jazyce
Fotografie je jedním z pěti známých typů obrazů. Na rozdíl od zbývajících čtyř je její původ mechanický a kauzálně podmíněný. Tato skutečnost je důvodem, proč ji současná analytická estetika téměř globálně chápe jako na „mysli nezávislou“ (mind-independent). Problém fotografického negativu se nachází v centru těchto úvah, byť nikdy jmenovitě – pokud bychom totiž vzali v potaz jeho existenci, byli bychom nuceni zásadně změnit způsob uvažování o obrazech obecně. Důvodem je neexistence dostatečného metodologického aparátu pro hodnocení mezifází vzniku uměleckého díla. Tímto způsobem se tedy nabízí možnost revidovat současný stav diskuse a jeho jednotlivé pilíře. Zajímavým momentem je přitom psychoanalytická tradice, pojem optického nevědomí (Sigmund Freud, Walter Benjamin), který do jisté míry pojímá obojí – obraz fotografie jako způsob konstruo- vání významu, a zároveň náhodné vizuální struktury, které je jakýkoli význam přisuzován až s ohledem na kontext, v němž figuruje. Z hlediska estetiky je to pak chápání fotografie jako performance, respektive události.
Název v anglickém jazyce
The Photograph in the Process / The Problem of the Negative in the Aesthetic of a Photograph
Popis výsledku anglicky
A photograph is one of the five known types of image. Unlike the remaining four its origin is mechanical and causative. As a result, almost globally the contemporary analytical aesthetic considers it to be “mind-independent”. The problem of the photographic negative is at the centre of these contemplations but not explicitly – if we questioned its existence we would be forced to fundamentally change the approach to thinking about images in general. The reason is the non-existence of sufficient methodological apparatus for an evaluation of the intermediary phase of the origin of a work of art. This gives us an opportunity to review the present state of the discussion and its individual pillars. An interesting moment in this is the psychoanalytical tradition, the notion of the optical unconscious (Sigmund Freud and Walter Benjamin), which to a certain extent embraces both – the photographic image as a way of construing the meaning and at the same time a random visual structure to which a meaning is attached only given the context in which it figures. From the point of view of aesthetics this means considering a photograph as a performance, or an event.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Bulletin Moravské galerie v Brně
ISSN
0231-5793
e-ISSN
—
Svazek periodika
2018
Číslo periodika v rámci svazku
78
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
36-49
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—