„Kniha v knize“ na příkladu pop-up knih Vojtěcha Kubašty
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F20%3AN0000012" target="_blank" >RIV/00094871:_____/20:N0000012 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/o-galerii/bulletin-mg.aspx?lang=cs" target="_blank" >http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/o-galerii/bulletin-mg.aspx?lang=cs</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
„Kniha v knize“ na příkladu pop-up knih Vojtěcha Kubašty
Popis výsledku v původním jazyce
Pražský papírový konstruktér, architekt a malíř Vojtěch Kubašta (1914–1992), jedna ze světových ikon pop-up knih, vytvořil ve svých „pohyblivých“ knihách s pohádkami Hanse Christiana Andersena, bratří Grimmů, Charlese Perraulta a Tisíce a jedné noci koncept „knihy v knize“. Při otevření takové knihy se před čtenářem objeví trojrozměrný artefakt s pohádkovými bytostmi, které vystupují před plastickým pozadím a rovněž mezi papírovými kulisami po stranách, přičemž některé z figurek jsou dokonce pohyblivé. Tento mikrosvět připomínající papírové divadlo totiž reprezentuje text v rozevřené knize, která je na způsob trompe l’oeil vyobrazena na ležící straně pop-up knihy otevřené do tvaru „L“. Její papírová konstrukce s pohyblivými pop-up prvky tento text zastupuje a tím vizualizuje. Tento koncept lze rovněž interpretovat jako metonymii textu, který byl jako hypotext, tj. starší text, kniha textů či scénář, přenesen do trojrozměrného pop-up zobrazení. „Kniha v knize“ má svůj starší protějšek ve struktuře „obrazu v obraze“, jejíž nejviditelnější formou vyjádření je v současném umění tzv. meta-malířství.
Název v anglickém jazyce
The "Book in a Book" Concept Epitomised by Vojtěch Kubašta´s Pop-up Books
Popis výsledku anglicky
The Prague paper builder, architect and painter Vojtěch Kubašta (1914–1992), a world icon in the pop-up book domain, pioneered the “book in a book” concept in his movable books with fairy tales by Hans Christian Andersen, the Brothers Grimm, Charles Perrault and in One Thousand and One Nights. On opening such a book the reader encounters a three dimensional artefact with fairy tale creatures that stand out in front of a 3D background and between paper side wings where some of the figures may even be movable. This microworld reminiscent of a paper theatre represents text in an open book which is depicted in a trompe l’oeil manner on the horizontal side of the pop-up book, opening up in an “L” shape. Its paper construction with movable pop-up elements is a substitute for and visualisation of the text. This concept can be interpreted as metonymy of a text transferred as a hypotext, i.e. an earlier text, book of texts or script, into a three-dimensional pop-up form. The “book in a book” has its predecessor in the structure of a “painting in a painting” which is most visibly expressed in contemporary art as so-called meta-painting.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Bulletin Moravské galerie v Brně
ISSN
0231-5793
e-ISSN
—
Svazek periodika
82
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
84-94
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—