Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Jan Rajlich 100: Mr. Brno

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F20%3AN0000016" target="_blank" >RIV/00094871:_____/20:N0000016 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/vystavy-a-program/aktualni-vystavy/2020/rajlich-100-jan-rajlich-%E2%80%93-art-design.aspx" target="_blank" >http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/vystavy-a-program/aktualni-vystavy/2020/rajlich-100-jan-rajlich-%E2%80%93-art-design.aspx</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Jan Rajlich 100: Mr. Brno

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V současné době jsme stále častěji svědky procesu, kdy se tvůrci vysoce specializovaných a prudce se rozvíjejících multidisciplinárních oborů grafický design a vizuální komunikace stávají hybateli kulturních a společenských změn. V publikaci nazvané Design/Writing/ Research na tento proces upozorňuje slavný americký designér Abbott Miller, který zkoumá, studuje a rozvíjí v symbiotickém vztahu obsah a formu projektů zabývajících se kulturní rolí designu ve veřejném životě. Na počátku těchto uvedených změn v oboru, realizovaných designérem na základě vlastního studia, kurátorství a teoretického rozboru, stál mezi světovými průkopníky ikonického významu typu Wima Crowela také brněnský malíř a grafik Jan Rajlich. Jeho služba veřejnosti v kulturních zakázkách grafického designu kombinuje tvůrčí experiment s analytickým přístupem, vyjádřeným v mnoha odborných pojednáních. Předpokladem Rajlichova hledačství a celoživotního studia byla modernost experimentální výuky na proslulé Škole umění ve Zlíně, vycházející z avantgardního programu školních osnov Bauhausu. Po Rajlichově zakotvení v Brně sehrála klíčovou roli v jeho osobním rozvoji Moravská galerie. Díky profesnímu porozumění tehdejšího ředitele Moravské galerie Jiřího Hlušičky nalezl Jan Rajlich počátkem šedesátých let v naší instituci nejen stálého klienta pro realizaci svých výtvarných návrhů, ale především profesionální zázemí naplněné porozuměním a součinností pro své organizátorské úsilí na poli rozvoje vizuální komunikace formou periodických výstav a odborných publikací. Monografií nazvanou Mr. Brno – Jan Rajlich (1920–2016) prezentuje Moravská galerie výběr z Rajlichova celoživotního díla. Rajlichovo sté výročí narození připadá na 20. dubna letošního roku. Vydáním této rozsáhlé vědecké publikace připomíná Moravská galerie nejen Rajlichův průkopnický přínos v oboru grafického designu, ale současně také mezinárodní význam klíčové osobnosti své vlastní historie v roli zakladatele a dlouholetého organizátora Mezinárodního bienále grafického designu Brno v letech 1963–1992. Pod Rajlichovým vedením se Bienále Brno záhy etablovalo u nás i v zahraničí v respektovanou mezinárodní platformu kulturní výměny se silnou značkou, která se promítla do sloganu Brno – hlavní město grafického designu a Rajlichovi samotnému pak přinesla mezi jeho japonskými kolegy vtipné označení Mr. BRNO. Jan Rajlich se zasloužil o přeměnu industriálního města Brna ve významné kulturní centrum mezinárodního významu, o niž usilovali již představitelé Brněnského Devětsilu ve dvacátých letech minulého století, následováni ve třicátých letech obdobnými snahami členů Skupiny výtvarných umělců v Brně. Jan Rajlich významně přispíval svou organizační, publikační a přednáškovou činností ke zvýšení prestiže oboru vizuální komunikace a po celý život usiloval o společenské uznání své profese. Důležitou roli v jeho chápání oboru měly estetické a etické principy vlastní tvorby a obecně společenská odpovědnost grafického designéra, jak ji v roce 1964 zformuloval ve svém manifestu First Things First britský designér Ken Garland. Jan Rajlich se ve svém celoživotním díle jeví jako umělec, v jehož tvorbě se snoubí tvůrčí experimenty volného umění s jeho designérskou praxí a naopak, volnou tvorbu obohacuje vstupy ze své grafické a typografické praxe. Proslul u nás i v zahraničí jako organizátor stěžejních výstav, publicista, spisovatel a pedagog. Rajlichův univerzalismus vychází z jeho vlastní povahy hledače nových postupů, které po celý čas provázel svým všestranným studiem teorie i praxe oboru vizuální komunikace. Ačkoliv sám zastánce rukodělných postupů v designérských zakázkách, předjímal ve svých teoretických statích a v tématech mezinárodních bienálových sympozií boom designérských a informačních technologií 21. století.

  • Název v anglickém jazyce

    Jan Rajlich 100: Mr. Brno

  • Popis výsledku anglicky

    Today we are increasingly witnessing a process whereby creators within the highly specialised and rapidly developing multidisciplinary domains of graphic design and visual communication are becoming the moving spirits behind cultural and social changes. This process is highlighted in his publication Design/Writing/ Research by the famous American designer Abbott Miller, who dissects, studies and develops, in a symbiotic relationship, the form and content of projects dealing with the cultural role of design in public life. At the beginning of these changes, when the designer is their implementer based on his own study, curatorship and theoretical analysis, we also find the Brno painter and graphic designer Jan Rajlich alongside globally famous pioneers and undisputed icons such as Wim Crowel. Rajlich’s cultural service to the public through commissions of graphic design combines creative experiment with an analytical approach, articulated in his numerous articles and essays. At the root of Rajlich's lifelong search and study was the modern experimental approach to teaching at the acclaimed Art College in Zlín, building on the avant-garde school curriculum at the Bauhaus. After Rajlich settled in Brno, the Moravian Gallery was to play a key part in his personal development. Thanks to the professional relationship and tolerance of then director of the Moravian Gallery, Jiří Hlušička, at the start of the 1960s Jan Rajlich found a recurring client for the implementation of his artistic designs in the institution, but most importantly a professional background filled with collaborative understanding for his organisational efforts in the development of the discipline of visual communication through periodic exhibitions and dedicated publications. With the monograph Mr. Brno – Jan Rajlich (1920–2016) the Moravian Gallery in Brno presents a selection from Rajlich’s lifetime oeuvre. The centenary of his birth falls on April 20 of this year. In publishing this extensive scientific work the Moravian Gallery commemorates both Rajlich's pioneering contribution in the field of graphic design and, simultaneously, his international significance as a key figure in the gallery's history in his role as the founder and long-term organiser of the International Biennial of Graphic Design in Brno between 1963 and 1992. Under Rajlich's lead the Brno Biennial soon established itself at home and abroad as a respected international platform for cultural exchange with a strong brand projected into the slogan Brno – the Capital of Graphic Design and to Rajlich himself it brought the witty moniker Mr. BRNO coined by his Japanese colleagues. Jan Rajlich takes credit for the transformation of the industrial city of Brno into an important cultural centre of international renown, such as was aimed at by the leading figures of Brno’s Devětsil group in the 1920s, followed in the 1930s by similar efforts of members of Brno's Group of Visual Artists. With his organisational, publication and lecturing activities Jan Rajlich greatly contributed to increasing the prestige of the visual communication branch and throughout his life he strove to gain appreciation of his profession by society. An important role in his vision of the discipline was played by the aesthetic and ethical principles of his own work and, in general, by the social responsibility of a graphic designer, as it was formulated in 1964 by the British designer Ken Garland in his manifesto First Things First. Throughout his life, Jan Rajlich stood as an artist whose design practise blended creative experiments from non-commissioned works and, vice versa, whose non-commissioned creations were enriched by outputs from his graphical and typographical practice. His renown as an organiser of high-profile exhibitions, a publicist and a teacher was widespread at home and abroad. Rajlich’s universalism stems from his innate nature as a seeker of new approaches, accompanied all along by his comprehensive study of theory and practice in the field of visual communication. Although himself a supporter of hand-made work in design commissions, in his theoretical works and in the themes of the international biennial symposia he anticipated the boom in design and information technology in the 21st century.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7027-334-0

  • Počet stran knihy

    357

  • Název nakladatele

    Moravská galerie v Brně

  • Místo vydání

    Brno

  • Kód UT WoS knihy