Výchova folklorem a pro folklor. Učitel v transmisi lidové kultury ve škole a folklorním souboru na příkladu regionu Horňácko.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094927%3A_____%2F23%3AN0000005" target="_blank" >RIV/00094927:_____/23:N0000005 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://toolkit.ecn.cz/img_upload/026d410a60dc2204c142638c7485d657/1-studie-manakova-5-28.pdf" target="_blank" >https://toolkit.ecn.cz/img_upload/026d410a60dc2204c142638c7485d657/1-studie-manakova-5-28.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výchova folklorem a pro folklor. Učitel v transmisi lidové kultury ve škole a folklorním souboru na příkladu regionu Horňácko.
Popis výsledku v původním jazyce
K zásadnímu sociálnímu kontaktu dítěte patří jeho rodina a nejbližší okolí, které ovlivňuje rozvoj jeho osobnosti a ovlivňuje jeho kulturní a sociální integraci. Tyto vlivy jsou postupně rozšiřovány školou a učiteli, kteří vedou dítě k osvojování nejen nových znalostí, ale i životních standardů a hodnot, včetně těch, které vycházejí z lidových tradic. Předkládaná studie si klade za cíl odpovědět na otázky týkající se role školy jako vzdělávací a často jediné kulturní instituce na vesnici v období měnícího se postavení školy a učitele v obci. Zabývá se vlivem učitele na děti v oblasti přenosu lidové kultury a na vazbu mezi učitelem, žákem a regionem, kde působí. Text na teoretickém základě uvádí konkrétní příklady na Horňácku, citelném regionu jihovýchodní Moravy, od 19. století do současnosti. I když soudobý výzkum ukazuje vliv regionálního školství a celostátních Rámcových vzdělávacích programů pro školní vzdělávání, individuální! dominantní jsou přístupy jednotlivých učitelů.
Název v anglickém jazyce
Education through Folklore and for Folklore. The Terachr in the Transmission of Folk Culture at School and in Folk Ensembles, Using the Example of the Horňáckor Region.
Popis výsledku anglicky
The fundamental social contact of a child includes his or her family and immediate environment, which influences the development of his or her personality and affects his or her cultural and social integration. These influences are gradually extended by the school and teachers who guide the child to adept not only new knowledge but also life standards and values, including these based on folk traditions. The presented study aims at answering questions dealing with the role of the school as an educating and often the only cultural institution in the village, in the period of the changing position of the school and teacher in the community. lt addresses the influence of the teacher on children in the realm of folk culture transfer and on the tie between and teacher, the pupil, and the region where they are active. Using theoretical basis, the text presents particular examples in Horňácko, a noticeable region in the southeast Moravia, from the nineteenth century to the present day. Although contemporary research shows the influence of regional education and national Framework Curricula for School Education, individua! approaches of particular teachers are dominant.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50404 - Anthropology, ethnology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Národopisný věstník
ISSN
1211-8117
e-ISSN
2571-0982
Svazek periodika
40
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
5-28
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-18932121181